Dunmossa och koltrast

Var vid Sandakällan för att reka inför naturguidningen imorgon. Efter visst letande hittade jag så den vackra och sällsynta dunmossan. Jag har vetat om att den ska finnas där och letat ett antal gånger tidigare men inte lyckats hitta den förrän nu, den kan verkligen vara knepig att hitta. Dunmossan är rödlistad som "missgynnad"(hotkategori 4). I Skogsstyrelsens signalartsbok kan man läsa följande: "Dunmossa är en i hela sitt utbredningsområde en mycket bra signalart på källpåverkad skogsmark med höga naturvärden. Den indikerar källpåverkan och samtidigt mineralrik mark i skuggiga lägen." Det står också att den ofta påträffas med bl.a. thujamossor och det är verkligen mycket thujamossa vid Sandakällan. Jag hittade även källkammossa som i våra trakter är en medelgod signalart om man hittar den tillsammans med andra signalarter.

Under mitt mossletande så hoppar en koltrast-hane fram bara några meter framför mig och börjar sjunga! Inte den "riktiga" kraftfulla vårsången utan lågmält och försynt. Det är s.k. skuggsång, fågeln sjunger för sig själv under icke häckningstid. Det kan vara en ungfågel som övar upp sig. Härligt att höra koltrastsång så här i novembermörkret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback