Spännande sommarfynd i Nacka-naturen

 

Det finns mycket att upptäcka i Nackas natur! Jag har under sommaren tillbringat mycket tid i framförallt Nackareservatet-Erstaviksområdet och gjort en hel del intressanta fynd. Det mest spännande är nog att liten sjötrollslända finns vid Sandabäcken. Fram till åtminstone 1996 är denna art inte rapporterad från Södermanland.

Denna slända tyder på höga naturvärden och rent vatten. Sandabäcken hyser också gott om jungfrusländor och kungstrollsländor. I juni kunde man se den ovanliga breda trollsländan vid en av dammarna vid Björkhagens golfbana.


Bred trollslända, Libellula depressa


Den citronfläckade trollsländan(Natura 2000-art) verkar ha en livskraftig population i Dammtorp-Söderbysjön liksom den sällsynta och till vattenaloen helt bundna gröna mosaiksländan. Vid Öringebäckens utlopp i Öringesjön fann jag en stor population av den fridlysta breda kärrtrollsländan, en art som minskar kraftig i västeuropa. På Älta mosse stötte jag på stor sjötrollslända, inte riktigt rätt biotop för den tycker jag, men den verkade trivas! Där fanns även lärkfalk, har de häckat där kanske?

 

Under mitt sländskådande fick jag syn på en mycket stor, platt och bred skalbagge med en tydlig gul kant längs med sidan. Kan det vara den gulbrämade dykaren, Dysticus latissimus? Det är en art som ingår i EU:s habitatdirektiv. Vad jag vet är den inte funnen där tidigare. Det är bara att ge sig ut och håva!

 

Under mitt fjärilsinventerande har jag funnit två rödlistade arter, det är allmän och liten bastardsvärmare. De flög på en blomrik torrbacke vid hästhagarna vid Drevinge tillsammans med en stor mängd andra fjärilar.



Allmän bastardsvärmare, Zygaena filipendula


I Erstavik har jag hittat hasselticka och sotlav, bådad s.k. signalarter(arter som indikerar på höga naturvärden) i ek-hasselbestånd som hotas av igenväxning av framförallt gran! Jag tror att vi borde undersöka dessa områden mer noggrant, det finns säkert mer att hitta. Det är mycket bekymmersamt med de gamla hagmarkerna som växer igen och t.o.m. planteras igen med gran!


 

  

Kommentarer
Postat av: A.Magnusson

Är nyinflyttad till Nacka fr Björkhagen (som jag saknar änn så länge) o vet inte så mycket om Nacka.
Läste m intresse dina iakttagelser.
Tack!
AM

2006-11-14 @ 19:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback