Liten sjötrollslända i Erstavik

Då var det bekräftat, mitt fynd av liten sjötrollslända vid Sandabäcken i Erstavik är det första fyndet i Södermanland! Enligt Göran Sahlén, en av Sveriges främsta trollsländexperter, har den inte observerats i Sörmland/Uppland tidigare. Däremot har man förmodat att den förekommer i hela östra Svealand men någon måste ju se den också för att få det bekräftat.

Den var tidigare känd från södra Sverige upp till södra Norrland med ett stort gap i utbredningsområdet i östra Svealand.

Den fördrar skogsbäckar eller små sjöar i skogen och anses vara en bra indikator på bra vattenkvalitet.

Det var i slutet av juni 2006 som jag befann mig vid Sandabäcken i Erstavik för att fotografera jungfrusländor och kungstrollsländor. Enligt den trollsländeinventering som Södertörnsekologerna gjorde 2000/01 så skulle båda dessa arter finnas där. Jungfrusländorna syntes direkt när jag kom fram till bäcken, som stora blåskimrande fjärilar "dansar" hanarna längs med bäcken och uppvaktade de mer bronsfärgade honorna. Tveklöst en av de vackraste syner man kan se i Svensk natur. Kungstrollsländorna visade sig ganska snart de också, det är verkligen en imponerande trollslända med sin svart-gula kropp och de gröna ögonen. Det är den längsta trollsländan i Sverige med en bakkropp på upp till 65 mm. Hanarna flyger fram och tillbaka längs med bäcken och patrullerar sina revir. Då och då sätter de sig på en gren och vilar och då kan man smyga sig på dem och fota och studera de närmare.

Men så var det också några ganska små och ljusblåa trollsländor som snabbt pilade fram och tillbaka i en liten gänta vid bäcken. Jag visste inte först vad det skulle kunna vara för någon art, tänkte först på någon av kärrtrollsländorna som har blåpudrad bakkropp, men ingen av de borde väl finnas i en sån här miljö tänkte jag. Kanske att det är någon av sjötrollsländorna men jag var långt ifrån säker. Väl hemma var det bara att kolla i Åke Sandhalls fina bok "Trollsländor" och det blev snabbt uppenbart att det var liten sjötrollslända jag hade sett. Liten med ljusblå bakkropp ända ut till bakkroppsspetsen och dessutom ljust vingmärke. I den boken visar utbredningskartan att den ska finnas i Sörmland/Uppland så det var väl inget märkvärdigt med min observation. Senare tittade jag i den trollsländeinventering som jag nämnde tidigare och fann att den inte var omnämnd alls och började då undra hur vanlig den är egentligen. På Sveriges Entomologiska Förenings hemsida finns det en landskapskatalog över trollsländorna och enligt den skulle liten sjötrollslända inte vara observerad i Södermanland eller Uppland. Det visade sig alltså vara ett nytt landskapsfynd för denna art! Det känns förstås väldigt roligt att göra en sån "upptäckt" även om man har förväntat sig att den ska finnas här, men som sagt, nån måste ju se den också. Frågan är hur vanlig/ovanlig den är i våra trakter. Man kanske skulle kolla upp lämpliga miljöer i sommar och se om man kan göra fler fynd. Sen är det roligt att upptäcka något sånt här i Erstavik också. Det understryker verkligen att Sandabäcken är ett mycket värdefullt vattendrag med höga naturvärden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback