Rutskinn i Skarpnäck

Tog en promenad i Skarpnäcks friområde, grönområdet mellan Bagarmossen och Skarpnäck, på eftermiddagen. Strålande sol, 6-7 minusgrader och så gott som vindstilla, riktigt skönt! Det är ett väldigt trevligt område, småkuperat och varierat. Det är mest hällmarkstallskog men ned mot Skarpnäck finns en hel del gamla och fina ekar. Det finns många gamla tallar och några av de uppnår imponerande dimensioner. Jag spanande efter tallticka och vintertagging men kunde inte hitta någon av arterna. Förutsättningarna borde vara goda tycker jag. I synnerhet tallticka är inte alltför ovanlig i våra trakter på gamla tallar så det vore märkligt om den inte fanns här. Men jag kunde inte finna någon tallticka och inte heller vintertaggingen som mycket väl skulle kunna trivas på någon av de riktigt gamla tallarna.

Passade på att titta lite på några av ekarna men kunde inte finna några uppseendeväckande arter. Tänkte att en ek till sen går jag hem och värmer mig, det är kallt att leta lavar i minusgrader! Det var en riktigt stor ek med en omkrets uppåt 3,14 m skulle jag tro, alltså ett jätteträd eller på gränsen till det, däremot inte så grovbarkig. Kunde inte heller där finna några speciella lavar förutom grå nållav och grön spiklav men de är ju ganska triviala. Jag tittar upp på stammen och grenarna och ser att på en av grenarna har barken lossnat och kärnveden är blottad, och där syns ett rutmönster, ungefär som uppsprucken torkad jord. Kan ju bara vara en sak, rutskinn! Det är en sällsynt och rödlistad skinnsvamp som växer på kärnved på gamla ekar. Den är rödlistad som missgynnad. När jag kom hem kollade jag i artarken på Stockholms stads hemsida och det fanns inga uppgifter om rutskinn från Skarpnäcksområdet, däremot två fynd från Hanveden. Så det blir till att rapportera, de har för övrigt gjort om artarken(www.artarken.stockholm.se) så att man kan söka på arter och områden vilket man inte kunde tidigare, mycket bra!

Kan nämna att rutskinn förekommer på flera ekar i Nyckelviken och på åtminstone en ek så breder den ut sig över stora ytor, den finns också i Skuruparken.

Såg och hörde en del fåglar också, seglits(sång), grönsiska, grönfink, nötväcka, st. hackspett, domherre och en sparvhökshona.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback