Storskrak och sjöorre

Så var det dags för den årliga midvinterinventeringen av sjöfåglar. Jag har tre områden i Saltsjöbaden som jag inventerar, Restaurangholmen/Hotellviken, Vårgärdssjöäns utlopp i Baggensfjärden och Dragviken på Svärdsö. I Sverige startades sjöfågelinventeringarna 1967 och är därmed en av de längsta inventeringsserierna av svenska sjöfåglar. Inventeringerna används för att följa långtidsförändringar i sjöfågelbestånden. Jag började räkna ovanstående områden förra året, då var det riktigt kallt och isen låg på Baggensfjärden. De områden som inventeras bör vara isfria normala vintrar, vad nu en normal vinter är? Områden med lite strömmande vatten som vid Vårgärdssjöns utlopp eller med bryggor som vid Restaurangholmen är intressanta att räkna. Förra året var det som sagt Baggen frusen och fåglarna koncentrerades till de öppna områden som Vårgärdssjöns utlopp där det uppehöll sig 76 gräsänder, 10 vigg, 3 knipor och 5 sothöns. Vid dagens räkning påträffads 11 gräsänder, 2 knipor och 1 storskrake. Förra året vid Restaurangholmen/Hotellviken, som då var till största delen isbelagd, räknades 11 gräsänder, idag (utan is)54 gräsänder, 4 vigg, 2 knipa, 1 storskrak samt 32 sothöns.

Vid Dragviken på Svärdsö var det ganska tomt på fågel vid förra årets räkning, några knipor och storskrakar. I dag såg det likadant ut, 4 storskrakar låg ute på vattnet men ett 50-tal viggar sträckade förbi österut.

Utöver den årliga inventeringen gör man i år även en totalinventering av Östersjöns sjöfågelbestånd. Jag hade en räkningspunkt på Älgö vid Ropuddsvägens slut, man kan spana av stora delar av Fällström därifrån. När vi kom dit så såg jag direkt en mörk och kompakt andfågel ca 30-40 m från stranden. Den såg först helmörk ut men i kikaren såg man tydligt att den var ljusare i ansiktet. Precis när jag hade fått upp tubkikaren så flög den iväg och den hade inga vita vingspeglar eller band som knipa eller vigg/bergand, däremot ljusa handpennor som kontrasterar mot de övriga mörka vingpennorna. En sjöorre med andra ord! En rolig obs då de flesta sjöorrar övervintrar i södra Östersjön. I övrigt låg det en del knipa, vigg, storskrak och två knölsvanar i Fällström.

Jag kan verkligen rekommendara att gå ut och titta på storskrak, en otroligt vacker och ståtlig fågel och hanarna har nu sin verkliga praktdräkt där de vita partierna går i rosa. Det bleks längre fram under våren så passa på nu!


Kommentarer
Postat av: Hans

Intressant!

När blir resultatet av undersökningen klart?

Postat av: Ronny

Det dröjer nog ett tag innan resultatet av årets inventeringar presenteras men jag ska skriva lite kort om vad man kommit fram till så här långt, trender för några arter m.m. Återkommer om detta senare.

2007-01-28 @ 17:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback