Vinterflickslända i Nackareservatet

Så kom då äntligen boken Dragonflies of Britain and Europe med posten, jag beställde den får några veckor sedan. En mycket fin bok som verkligen kan rekommenderas till alla som intresserar sig för trollsländor, ja till alla andra också för den delen, de blir nog intresserade av trollsländor efter att ha bläddrat i den. Det här ska inte bli en bokrecenssion, vad jag vill komma till är detta: När jag ivrigt bläddrar i boken så kommer jag fram till flicksländor och får syn på en brun-beige slända med bronsfärgade markeringar och tänker att den där har jag på bild från Nackareservatet. Men det står ju Sympecma fusca, alltså vinterflickslända, den finns väl inte i Nackareservatet tänker jag. När jag tog bilden kunde jag inte artbestämma sländan, den liknande inte någon av de vanliga flicksländor vi har här. Inte heller efteråt har jag lyckats med det och tanken på att det skulle kunna vara en vinterflickslända har inte ens slagit mig. Inte ens när jag tittat i Trollsländor i Europa(Åke Sandhalls fina bok) har jag kopplat den till vinterflickslända. Men när jag såg bilden i Dragonflies of Britain… var det alldeles uppenbart att det verkligen är en vinterflickslända. Nästan så man skäms lite för att inte upptäcka det tidigare! Man lär sig i alla fall.


Vinterflicksländan är en ganska sällsynt art som i Sverige endast är funnen i Skåne och längs med östersjökusten till Uppland. Den var tidigare rödlistad men ett ökat antal fynd gjorde att den plockades bort i 2005 års rödlista. Den verkar snarare vara på spridning och öka hos oss. Den är ganska oanselig och säkerligen förbisedd samtidigt som klimatförändringar gör att den ökar i antal. Den blev funnen på sex lokaler i södertörnsekologernas trollsländeinventering 2000/01. Då ingick alla södertörnskommuner samt några kommuner norr om Stockholm också. Den har sedan dess hittats på några lokaler i Huddinge och nu även i Nackareservatet. Den här indvivden höll till i ekhagen väster om Björkhagens golfbana(södra delen av golfbanan), jag var där för att leta efter oxtungsvamp egentligen(vilket jag inte fann där, i ekhagen väster om badviken däremot finns det oxtungsvamp).

Vinterflicksländan är den enda trollslända som övervintrar som fullvuxen individ, de kommer fram på våren i april/maj och i maj/juni sker parning och äggläggning. Larverna har en väldigt kort utvecklingstid, bara 8-10 veckor. De flesta trollsländor tar åtminstone ett år på sig och många har fleråriga utvecklingstider. Förvandligen till fullbildad slända sker alltså på sensommaren och man kan se de långt in på hösten om det är tillräckligt varmt. Den här observationen gjordes i början på september. De kan under sensommar/höst påträffas långt från vatten och de övervintrar i tät vegetation, tätt tryckt mot trädstammar/grenar eller under bark och stenar. Därav också förklaringen till att vinterflicksländan har en så oanselig färgteckning jämfört med andra trollsländor, de behöver vara väl kamouflerade under övervintringen. När de kommer fram på våren söker de sig till vegetationsrika och stilla vatten där det finns mycket flytande dött växtmaterial som de kan lägga äggen i. Dammtorpssjön låter som en mycket bra miljö för de tycker jag. Det ska bli spännande att leta efter de under våren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback