Stor sjötrollslända och fiskgjuse vid Ältasjön

Var häromdagen vid Ältasjöns nordväst-strand, alltså där Ältakanal mynnar ut i Ältasjön. Där finns bladvass-ruggar omväxlande med klippstränder och alkärr vid kanalmynningen. Ett trevligt område att vandra runt i. Det finns också ängsmark och områden med reativt ung ekskog där. Jag var där mest för att spana in trollsländefaunan och för att eventuellt få se tvåfläckad trollslända igen.

När jag gick ut på en solbelyst strandklippa så flög en trollslända upp med ljusblå bakkropp, stor sjötrollslända, som jag inte tidigare har sett i området. Det var åtminstone 5 st hanar där. Det gör att jag nu har observerat 25 trollslände-arter i sjösystemet Dammtorpssjön-Söderbysjön-Ältasjön. Det är väldigt vaksamma och snabba trollsländor, svåra att komma nära. De sitter gärna på marken och spanar efter byten som de förstås fångar i luften. Det var som sagt 5 hanar som jagade varandra fram och tillbaka över klippan och bort över en liten vassrugge i närheten. De är väldigt aggresiva mot varandra och det kan vara riktigt tuffa luftstrider mellan hanarna.

Medan jag tittade på sländorna kom en fiskgjuse och gjorde några dykningar men den fick ingen fisk vad jag kunde se. Hur ofta ser man fiskgjuse vid Ältasjön förresten, jag har aldrig gjort det tidigare men jag är inte där så ofta heller. Andra fiskande fåglar här var fisktärna och silltrut och skäggdopping, den senare med ungar också. En rörsångare sjöng då och då från vassen. Det var också mycket talgoxe och blåmesfamiljer lite överallt i strandsnåren.

Jag satt på klippan en stund och fotade rödögonflicksländor. De ser man oftas ute på blad av näckros eller dyblad och här växte det gul näckros precis vid strandkanten. Hanarna verkar vara ganska aggresiva mot varandra och små jakter förekom då och då. Jag följde ett par som lade ägg i tandemställning. Hanen håller alltså kvar sitt grepp om honan efter parning så att han föjer med och leder honan när hon lägger ägg. Detta för att ingen annan hane ska kunna para sig med henne och befrukta hennes ägg. Rödögonflicksländan lägger gärna äggen i stjälken på gul näckros. Honan har en liten äggläggare som hon sticker in i växten när hon lägger äggen. Det här paret satt på en näckrosstjälk och honan började krypa ned under vattenytan, hanen brukar ofta följa med då men den här släppte taget om henne, han ville inte bli blöt tydligen, och flög och satte sig på ett näckrosblad i stället. Honan försvann ner under vattenytan och kom inte upp igen förrän efter ca tio minuter. De kan vara nere i vattnet en halvtimme faktiskt. Det är verkligen roligt att sitta och titta på trollsländor så här och studera hur de beter sig.

Vid ett ställe har det bildats en liten "lagun" mellan strandskogen och bladvassen och där såg jag citronfläckad kärrtrollslända och förstås den obligatoriska fyrfläckade trollsländan. Citronfläckad kärrtrollslända är en sk Natura 2000-art och anses vara skyddsvärd i ett europeiskt perspektiv men den är inte ovanlig i Sverige. Den vill ha näringsrika vatten men det får inte vara för igenvuxet för att den ska trivas. Det är en art som också fungerar som mångfaldsindikator, där den hittas brukar trollsländefaunan vara rik med många olika arter.

Här stötte jag upp en skogsnäppa också, den flög iväg ut över sjön och tog riktning mot det stora bladvassområdet vid Ältakanals utlopp.

Om man går västerut på träbron/spången över Älta kanal så kommer man till det stora bladvassområdet, man börjar tänka på skäggmes faktiskt, men den är nog aldrig observerad här. En sävsparvhane visade upp sig en kort stund, vilken vacker fågel det är! En av våra finaste tror jag faktiskt! Såg sedan en trollslända sitta på träräcket några meter framför mig, den var gul och svart och jag tänkte att det är väl en hona av stor sjötrollslända, och mycket riktigt var det så. Bakkroppen är gul med ett svart längsgående band. Försäkte fota den och lyckades få några bilder på den men sjötrollsländorna är verkligen svåra att fånga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback