Vintertagging i Solbergaskogen

Idag fann vi den sällsynta och rödlistade vintertaggingen i Solbergaskogen i Älvsjö. Vi i grönområdesgruppen i Stockholms Naturskyddsförening ska ha en vandring i Solbergaskogen och Långbrogårdsparken den 22 april tillsammans med Helge Torstensson. Idag rekade vi inför vår vandring och jag har ända sedan vårt första besök i Solbergaskogen i höstas tänkt att vintertagging bör finnas på några av de gamla och grova tallarna. Tallticka finns på många av tallarna och idag när jag tittade närmare på en av jättetallarna så fann jag också vintertagging. Som jag skrivit tidigare så är den en mycket bra signalart för skyddsvärda tallskogar och den finns bara på riktigt gamla tallar. Vet inte om den har observerats tidigare här men det finns inga fynd i artarken i alla fall.

I övrigt kan nämns att grodleken(vanlig groda) i det stora kärret har kommit igång.


Kommentarer
Postat av: Runa Steen

I norra delen av Knivst kommun finns Eda Lägergård. En del av markerna runt den är klassat som nyckelbiotop för att man har hittat vintertagging. Jag vet inte att vi har några jättetallar där, kan de växa på andra tallar. Är nyfiken på detta.

Vänliga hälsningar Runa Steen

2010-11-15 @ 10:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback