Göktyta i Nackareservatet

Tillbringade några timmar vid nedre Lusse gärde vid Dammtoprssjön(Nackareservatet) i lördags. Det är ett av mina favoritområden i Nackareservatet och består av ängsmark som betas av får, hassellundar med gamla ekar och alskog med stort inslag av asp vid sjöstranden. Detär ett mycket lummigt område med fina skogsbryn. Här finns en intressant flora och ett rikt fågelliv. Detta är en säker lokal för näktergal och den sjöng flitigt denna förmiddag. Även svarthätta, trädgårdssångare, lövsångare, bofink, trädpiplärka, svartvit flugsnappare och grönsångare hördes sjunga samt sävsparv från Dammtorpssjön. Några starar gick och letade mask på ängen, det finns åtminstone några par som häckar här.

Man brukar se en hel del trollsländor här och det var när jag satt på alla fyra i det höga gräset fotandes en flickslända som jag hörde ett lite gnälligt ty-ty-ty-ty ty från skogen. Göktyta! Har faktiskt aldrig hört den här tidigare. Det blev bara en strof och jag fick tyvärr inte syn på den. Den brukar vara svår att se och man upptäcker den oftast på lätet. Den är spräckligt gråbrun och tillbringar mycket tid på marken jagandes myror som är dess favoritföda. Strax efter att göktytan sjungit hördes skogsduvans sång också, någras trofer blev det från denna vackra och numera ovanliga och rödlistade duva. Det kan nog vara värt att undersöka fågellivet vid nedre Lusse gärde lite närmare. Det är som sagt ett mycket trevligt och vackert område som väldigt få tycks hitta till, jag är ofta helt ensam här. Ja, inte helt i och för sig, det är ju nästan alltid ett gäng väldigt trevliga får här!

Storlomen är sen ett tag tillbaka på plats i Källtorpssjön, hoppas att de lyckas med häckningen i år!


Kommentarer
Postat av: Johanna Söderström

Hej! Tack för en trevlig blogg. Vet du om det finns några bra klippor/bergväggar i Nackaområdet, gärna i närheten av Ältaån. Jag praktiserar på Utbildningsradion är med och gör barnprogrammet Krokodill, och vi försöker hitta lite spännande områden att spela in på. Har bland annat paddlat i Ältaån i Nackareservatet, men nu är vi alltså ute efter bergvägg/klippor/ravin. Kanske har du något tips? Maila mig gärna.



Mvh Johanna Söderstöm

Barnredaktionen, UR

2009-09-11 @ 15:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback