Signalarten skogshakmossa funnen i Ryssbergen

Jag har pratat så mycket om Ryssbergen med Stockholms Naturskyddsförenings grönområdesgrupp så vi beslöt på senaste mötet att förlägga nästa möte just i Ryssbergen. De var nyfikna på vad det är för område jag talar så lyriskt om. Så i går kväll hade vi möte där och vi gick en kort vända i området. Jag tror att de blev imponerade av de gamla och grova tallarna och vildmarkskänslan man får där. Jag visade den stora förekomsten av vågig sidenmossa för de och när vi gick längs med den branten så tittade jag efter om jag kunde se någon annan spännande mossa. Har tidigare tänkt att man skulle kunna hitta skogshakmossa eller västlig hakmossa här och efter en stund fick jag syn på en lucker och lite brungrön mosstuva, plockade upp några skott och tänkte direkt att det är någon slags hakmossa. Den hade tydliga tillbakaböjda blad och en tydlig röd stam. Min första tanke var skoghakmossa(Rytidiadelphus subpinnatus),en signalart jag tidigare har hittat i Nyckelviken. Men jag var lite osäker så jag tog hem mossan och efter att ha konsulterat två mossfloror och Signalartsboken från Skogsstyrelsen så kan jag inte komma fram till något annat än att det är skogshakmossa. Det är en art som "indikerar lokaler som ofta har en artrik mossflora som kräver jämn och hög markfuktighet"(Signalartsboken). Den är sällsynt och har högt signalvärde i södra Sverige.


Kommentarer
Postat av: Lennart Nilsson

Vilken mossa är det som frodas i stadshuset då?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback