Vårfjärilar

Har under helgen tillbringat en del tid sittandes och krypandes i blåbärsris! Riktigt trevligt, kan rekommenderas, i synnerhet om man vill studera grönsnabbvinge. Det är en av våra tidigaste fjärilar och gör skäl för sitt namn, den är med andra ord grön och snabb! Man kan lägga till liten också, bara drygt 2 cm i vingbredd. Ovansidan är mörkt chokladbrun och undersidan vackert grönglänsande med ett  ofta otydligt tvärband av små vita fläckar mitt på vingen. Ofta syns bara några enstaka fläckar. En annan karaktär för grönsnabbvingen är de vitkantade ögonen. Dess värdväxt, den växt som larverna lever av, är framförallt blåbär och man ser även den fullbildade fjärilen ofta i blåbäsris. Den är väldigt väl kamouflerad, när den fäller i hop vingarna "försvinner" den i blåbärsriset. Anledningen till mitt intensiva studium var att jag inte hade några bilder på grönsnabbvinge, nu har jag det.
En annan tidig fjäril som ofta finns i samma miljö är tosteblåvingen. Det är den enda blåvinge som flyger tidigt i april/maj och är liksom grönsnabbvingen en vanlig art. Den har små svarta fläckar i tvärband på bakvingeundersidan och saknar oranga teckninger helt. Hanen är på vingovansidan blå med en violett anstrykning och honan mer renare blå samt med breda, svarta, s.k. utkantsband, mest tydligt på framvingen.
Blåbärsriset verkar populärt hos många insekter, det surras en hel del omkring mig när jag sitter där, beredd med kameran. Stora härliga och ulliga humlor far runt bland blåbärskarten, som kommit en bit på väg, getingliknande flugor(tror jag att det är) hovrar ovanför mitt huvud och någon slags bärfis sitter och solar på ett blåbärsblad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback