Lärkfalk

Var vid en av dammarna vid Björkhagens golfbana(Nackareservatet) i går(fredag) och fotade trollsländor, dessvärre utan större framgång . Då och då lyfte jag huvudet och tittade upp också, man vet ju aldrig om något roligt kommer flygande, även om det verkade väldigt lugnt på fågelfronten. Men rätt var det var så kom en fågel flygande över trädtopparna, märkte direkt de ganska långa och framförallt spetsiga vingarna, medellång stjärt, lugna vingslag och längsstreckat bröst. En lärkfalk! När den kom närmare kunde jag se de röda "byxorna" också, det var alltså en adult fågel. Likaså kunde jag se mustaschstrecket. Första gången jag ser lärkfalk i Nackareservatet, vid sökning i "svalan", rapportsystemet för fåglar, fann jag ingen träff på lärkfalk i Nackareservatet. Lite märkligt kan man tycka, den häckar gärna i anslutning till vegetationsrika sjöar där det finns mycket fåglar och trollsländor. Lärkfalken lever huvudsakligen på småfåglar som den fångar i luften, men den lever också, framförallt under vissa perioder i häckningstid, på trollsländor. Den jag såg fångade faktiskt en stor mosaikslända i luften som den också åt upp i flykten! Vet inte riktigt vad jag tycker om att den äter upp mina fotoobjekt!

Men vacker är den, som alla falkar väldigt elegant i luften, på håll så liknar den faktiskt en stor tornseglare, en art som lärkfalken också kan ta i luften. Då förstår man verkligen att det är en mycket skicklig i luften.

Jag såg lärkfalken sedan flera gånger under dagen och den visade verkligen upp sig, och på nära håll också ibland. Den här lugna flykten med tvära kast är typisk när den jagar sländor. När den är ute efter småfåglar har den en mer kraftfull och "bestämd" flykt, den är också kraftigare bygd än t.ex. tornfalk och kan väl snarast, på håll, förväxlas med pilgrimsfalk.


Kommentarer
Postat av: Carl Stridsberg

Hej igen!
Glömde tipsa dig om http://foto.ifokus.se :)

Postat av: Ronny Fors

Hej!
Självklart får du länka från din sida, inga problem! Länkar gärna tillbaka också!
Hälsningar
Ronny

2007-09-12 @ 22:34:12
URL: http://ronnyfors.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback