Skogsnätfjäril i Erstavik

Ja, äntligen har jag obsat skogsnätfjäril i Erstavik. På en av mina inventeringsrundor för någon vecka sedan fick jag syn på två exemplar vid Mellanberg/Sanda. Om man kollar i artportalen så finns det 3 fynd av skogsnätfjäril från Erstavik, samtliga från 2005. Nu rapporterar väl  inte alla där men det säger ändå något, tycker jag. Jag har försökt se den i Erstavik de senaste tre åren utan framgång. Nu är ju inte detta en sällsynt art. Det är den enda nätfjärilen som inte är rödlistad, alltså hotad, i Sverige. I alla böcker står det att den är allmän och vanlig, men mina egna erfarenheter säger något annat. Kanska har jag otur med den! Det ska i alla fall vara den enda nätfjäril som inte minskat kraftigt de senaste årtiondena. Men när man pratar med andra som samlat fjärilar under 50-60- och 70-talet tycker jag att alla intygar att den var betydligt vanligare då och att den inte är särkilt vanlig idag. Den vanligaste nätfjärilen men det säger inte mycket. Det var förstås generellt betydligt mer fjärilar förr. Det allt mer ensidiga landskapet och storskaliga jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel har slagit hårt mot dagfjärilarna. Dagfjärilar är beroende av dels att det finns värdväxter åt larverna och dels att det finns mycket blommor med nektar för de fullbildade fjärilarna. Värdväxten och nektarresurserna kan ofta förekomma i olika landskapsmiljöer och det räcker med att en av de försvinner för att en fjärilsart ska slås ut från ett område. Dessutom är spridningsförmågan hos många fjärilsarter dålig. Faktum är att 30 av våra 113 dagfjärilsarter är upptagna på rödlistan! 

I Erstavik har man inte gödslat på betesmarkerna och vid Mellanberg/Sanda fins en rik och varierad flora som består av mer än bara smörblommor. Däremot har tydligen en lokal för den rödlistade violettkantade guldvingen planterats igen med gran!

Skogsnätfjärilen är inte lika kräsen i sitt biotopval som de andra nätfjärilarna utan kan förekomma på hyggen och igenväxningsmarker. Värdväxten för larverna är olika  kovallarter. Men de fullbildade fjärilarna kräver områden med gott om blommor rika på nektar. Den flyger från juni till augusti så ännu finns det chans att se den. 

                   
Skogsnätjäril (Melitaea athalia) Erstavik juli 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback