Inventering av Ryssbergen klar, väg oförenlig med naturvärdena!

Jag har varit förskräckligt dålig på att skriva här på sistone, ska försöka bättra mig. Har faktiskt en del intressanta fynd från Nackaskogarna att redovisa...

Tänkte helt kort berätta att jag precis tagit del av Tomas Fasths inventering av Ryssbergen som, inte särskilt förvånande, slår fast att naturvärdena i Ryssbergen är extremt höga och att någon lämplig sträckning för väg/tunnel helt enkelt inte finns. Vad kommer Nacka kommun säga nu? Hur ska de motivera att en lokalgata dras genom en så gott som orörd urskog av regionalt skyddsvärde? Rekommendationen är att Ryssbergen blir naturreservat, och som påpekas, att hade området varit känt av myndigheterna för 30 år sedan då man gjorde den stora urskogsinventeringen, hade det varit reservat idag!
Kan nämna också att jag nyligen har gjort några intressanta fynd av gnagspår i Ryssbergen varav jag är tämligen säker på skrovlig flatbagge(ja, den heter så) som är en tung art, rödlistad som sårbar, hotkat. 3. I rapporten sägs också att ytterligare inventeringar skulle behöva göras och inte minst borde skalbaggsfaunan undersökas mer noggrant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback