Skrivelse till länsstyrelsen i Stockholm ang. Ryssbergen

Gör Ryssbergen i Nacka till naturreservat

Ryssbergen på västra Sicklaön i Nacka kommun är ett tätortsnära skogsområde med mycket höga naturvärden som nu hotas av en planerad vägförbindelse mellan Kvarnholmen och centrala Nacka och i framtiden ytterligare exploatering. Området avgränsas i söder av Värmdöleden, i väster av Ryssvikens båtklubb, i öster av Vikdalens villasamhälle och i norr av Svindersviken.  I områdets västra del finns en väg som nu byggs ut med anledning av utbyggnaden av Marinstaden(husbåtar i Svindersviken). Denna väg samt rester av gamla luftförsvarsanläggningar på två av bergstopparna utgör de enda exemplen på exploatering inom området.

Ryssbergen karaktäriseras av hällmarker som övergår i branter ned mot Svindersviken. Genom området löper flera nord-sydliga sprickdalar.  Tallskog dominerar på hällmarkerna och i branterna medan sprickdalarna är bevuxna med hassel, ek och skogslind. Asp förekommer också i sänkor mellan hällmarkerna.

Ryssbergen har fina utsiktspunkter mot Saltsjön och är det enda större närströvområde för befolkningen i Alphyddan, Finntorp, Talliden och Birka på västra Sicklaön.

Området Ryssbergen och Svindersviken är av "riksintresse för kulturminnesvården" och skall enligt den antagna översiktsplanen för Sickla 2000 användas som "bevarandeområde från natur- och kultursynpunkt samt rekreationsområde". Ryssbergens unika karaktär av gammal tallurskog beskrivs av Skogsstyrelsen som ett "Tyresta nationalpark i miniatyr" och större delen av området är klassad som nyckelbiotop.  Flera tallar har en omkrets på omkring 2 meter och vissa t.o.m. 3 meter och många av träden är 300-400 år gamla och enstaka kan vara 500 år gamla.

I området finns också en rikedom av död ved i form av torrakor och lågor som torde vara unik i Stockholmsområdet och inte minst i en så tätortsnära skog. Anmärkningsvärt är också mängden grov död ved, t.ex. en torraka med en omkrets på 1,73m. Förmodligen har skogsbruk aldrig bedrivits i området och ingen  vedtäkt skett under större delen av 1900-talet.

I Ryssbergen förekommer ett flertal rödlistade arter och signalarter. Här finns sällsynta skalbaggar, mossor, svampar och lavar som alla är beroende av gamla träd, död ved, hög luftfuktighet och lång skoglig kontinuitet. Området är så pass litet att ytterligare fragmentisering av skogen hotar naturvärdena på sikt och skulle dramatiskt försämra upplevelsevärdena av orördhet och vildmark.  En trädinventering av östra delen av Ryssbergen har gjorts av en konsult(Tomas Fasth, Pro Natura) på uppdrag av Nacka kommun. Den slår klart fast att Ryssbergens naturvärden är av regionalt intresse och att ett vägbygge inte är förenligt med områdets unika natur- och upplevelsevärden. Vår uppfattning är att hela området, mellan Ryssvikens båtklubb och Vikdalen, har mycket höga naturvärden och borde avsättas som naturreservat. Området väster om Marinstadsvägen har inte inventerats av Skogsstyrelsen då det inte ingick i deras uppdrag men det har samma höga naturvärden som övriga Ryssbergen och håller nyckelbiotopsklass.

I maj 2006 skrev Nacka kommun och KF-fastigheter ett avtal om en vägförbindelse mellan Kvarnholmen och centrala Nacka och nu planeras för en högbro från Kvarnholmen över Svindersviken och genom Ryssbergens unika tallurskog. Detta avtal skrevs utan offentlig diskussion och insyn.

Vilka är då motiven till att bygga en högbro över Svindersviken och samtidigt exploatera Ryssbergen? På Kvarnholmen planeras det för ca 3000 nya bostäder. Kommunen anser att kapaciteten vid Henriksdals trafikplats är otillräcklig och klarar inte att svälja den framtida trafikökningen på nordvästra Sicklaön.

Det finns skäl att ställa frågan om vägnätet enbart ska dimensioneras efter "rusningstimmarna" (fm och em), dvs. prioritering av framkomligheten. Finns det bara en prognos (osäker uppskattning om framtiden) och ett sätt att lösa problemet med den - enl. kommunen - otillräckliga kapaciteten vid Henriksdal? Vilka antaganden ligger till grund för den styrande prognosen som visar s.k. överbelastning vid Henriksdal?

Vilken kollektivtrafikandel har antagits för resande mellan Kvarnholmen och innerstaden?

Vad skulle en förstärkt busstrafik innebära för belastningen vid trafikplatsen under rusningstimmarna?

Vilken effekt får den återinförda trängselskatten på biltrafiken från Nacka?

Vad händer med bilresandet om bensinpriset stiger kraftigt och resvanorna ändras?

Hur når vi målet ett miljöanpassat transportsystem i Nacka och i Stockholmsregionen? Är det genom att bygga nya trafikleder som miljön förbättras, köerna och trängseln på vägarna försvinner? Vi menar att den starkt växande biltrafiken och dess negativa konsekvenser måste bemästras med en kombination av bl a miljöstyrande avgifter, utökad kollektiv- och cykeltrafik samt kapacitetshöjande åtgärder i det befintliga vägnätet.  Fyrstegsprincipen har inte tillämpats.


Naturskyddsföreningen har skrivit till kommunen i maj 2007och ställt frågor till den borgerliga majoriteten och de politiska partierna i Nacka kommunfullmäktige.   

I skrivelsen föreslår vi att Ryssbergens unika natur och rekreationsvärden - klassad som nyckelbiotop - bevaras genom att området avsätts som naturreservat i den fördjupade översiktsplanen för centrala Nacka. Dessutom säger vi nej till en högbro för biltrafik över Svindersviken och att en bilväg byggs genom Ryssbergens känsliga naturområde.
Vår skrivelse har ännu inte besvarats.


Naturskyddsförening i Nacka anser att ett vägbygge, av enbart lokalt intresse, inte ska få tillåtas förstöra ett naturområde av regionalt intresse med unika natur- och upplevelsevärden. Området borde ha varit naturreservat sedan länge och det är närmast en gåta att det inte har uppmärksammats tidigare. 

Med hänvisning till ovanstående föreslår Nacka Naturskyddsförening att länsstyrelsen tar initiativ till att hela området Ryssbergen avsätts som naturreservat.


Naturskyddsföreningen Nacka

Ronny Fors                                                                Jan Wikman

V. ordförande                                                             Trafikgruppen



Signal- och rödlistade arter i Ryssbergen funna så här långt. Uppgifter om marksvampar och örter saknas. Fler intressanta arter skulle säkerligen hittas efter mer noggrannare inventeringar än vad som hittills varit möjligt, inte minst gäller det vedsvampar och skalbaggar.


Vedtrappmossa                          NT

Vågig sidenmossa

Blåmossa, riklig

Kortskaftad ärgspik

Skriftlav

Grovticka

Tallticka, riklig

Blomkålssvamp

Brödkorgsticka                            NT

Blodticka

Vintertagging                               NT

Reliktbock, gnagspår                NT

Svart praktbagge, gnagspår

Barrpraktbagge, gnagspår

Skrovlig flatbagge, gnagspår  VU

Granbarkgnagare, gnagspår


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback