Biomångfaldens dag

Ja, det finns en sån och det är den 22 maj. Det var i December 2000 som FN:s generalförsamling beslöt att 22 maj är biomångfaldens dag. Inget som har slagit igenom direkt. Men som av en händelse hade vi i Nacka Naturskyddsförening en naturguidning idag, den 22 maj, i Nackareservatet. Och vilken succé det blev! Jag hade räknat med 4-5 deltagare i bästa fall men när jag kom till Hellasgården så stod det en stor grupp människor vid anslagstavlan, vad väntar de på undrade jag? De väntade på mig! Det var faktiskt 18 st! Mycket för att vara Nacka-kretsen. Det är bara vid Rysbergen-vandringarna vi har haft så mycket deltagere men då har vi också affischerat i närområdet eller samarbetet med Stockholmskretsen. Så det var sannerligen överraskande och jag blev lite ställd till en början men det hela gick bra och de verkade väldigt nöjda med vandringen. Vi hade också tur med vädret, till skillnad från i Söndags(Järlasjö-vandringen blev inställd). Hinner inte skriva någon mer fullständig rapport men näktergalen sjöng för full hals och storlomen visade sig som den skulle.

Mer om biomångfaldens dag kan ni läsa här:
http://www.cbd.int/ibd/

Några exempel på den fantastiska mångfald den här planeten är välsignad med.
                                   
Silverstreckad pärlemorfjäril        Knölsvan                        Dunört                     Svavelticka      

                     
Vanlig groda                 Ek                      Kustflickslända     Tall      Highland cattle-kalv   


              
 Björnmossa       Regnskog(Ghana)  Människa, en del av mångfalden och helt beroende av den.


Alla bilder tagna av undertecknad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback