Remissvar Telegrafberget

Yttrande över förslag till Detaljplan för Skarpnäs 2:3 m fl, Telegrafberget i Boo .

Nacka  Naturskyddsförening ställer sig starkt kritiskt till föreliggande detaljplan och anser att den bör avslås . Vi har följande skäl till vår kritiska hållning:


Ingen kollektivtrafikförsörjning

Den planerade bebyggelsen har ingen kollektivtrafikförsörjning i dagsläget och enligt SL kommer man inte dra någon busslinje till området. Någon närservice lär inte vara aktuell i området så det förutsätts att samtliga boende har tillgång till bil. Den föreslagna detaljplanen är ett tydligt exempel på en direkt klimat- och miljöfientlig samhällsplanering. Detaljplanen strider direkt mot den politiska majoritetens program för 2006-2010. Där står, under avsnittet "Miljö", att  "All ny bebyggelse ska kunna nås med god kollektivtrafik".  Om den politiska majoriteten i Nacka ska ha någon trovärdighet i miljö- och klimatfrågor kan man inte göra annat än att avbryta detaljplanearbetet. 

Området är synnerligen illa valt för bostadsexploatering.  All bebyggelse - bostäder, kontor eller industri - som läggs i utkanten av befintligt vägsystem genererar onödig trafik (och onödiga utsläpp) och är svåra att kollektivtrafikförsörja. Det handlar inte bara att komma till och från arbetet, det handlar lika mycket om resor till "dagis" skolor och butiker.

Vi vill också påpeka några slutsatser från Naturvårdsverkets rapport "Tvågradersmålet i sikte" För att klara en minskning av koldioxidutsläppen med 85 % till 2050(från 2005 års nivå) konstateras följande:

  • Även med stor effektivisering behöver efterfrågan på vägtransporter, flygresande, konsumtionsvaror, boyta mm, påverkas mot en lägre nivå.
  • Det behövs ett paradigmskifte i planeringen från mobilitet till tillgänglighet. Detta innebär bl.a. en stadsplanering som ökar cykel- och kollektivtrafikens konkurrenskraft och bidrar till korta avstånd till service (livsmedel, dagis mm) samt ersättande av en viss del arbets- och tjänsteresor med högkvalitativ IT-kommunikation.
  • Stor restriktivitet bör iakttas för investeringar i ökad vägkapacitet som leder till nygenererat resande och ökade utsläpp.
  • Ökad vägkapacitet i städer leder i allmänhet till ett ökat bilresande och högre utsläpp av klimatpåverkande gaser (Sactra, 1994; ECMT, 1996; Transek, 2000). På sikt bidrar de också till en utglesning av städerna som sin tur ger sämre möjligheter för kollektivtrafiken att konkurrera.

I miljökonsekvensbeskrivningen står att: " Antalet fordonsrörelser kommer att

öka men sett i ett regionalt perspektiv är detta marginellt". Detta torde kunna sägas om varje detaljplan som tas i Stockholmsregionen och håller inte som argument för den föreslagna exploateringen. Ska vi lyckas klara klimatfrågan måste varje enskild detaljplan bidra till totalt sett minskad vägtrafik och klimatpåverkan.


Intrång i naturområde och försämrade upplevelsevärden.

Länsstyrelsens regeringsuppdrag för Stockholmsregionen " Aldrig långt till naturen", innehåller ett antal naturområden som ska skyddas av kommuner och länsstyrelser under perioden 2003-2013. Skarpnäs  lyfts här fram som ett viktigt område. Nuvarande politiska majoritet i Nacka kommun har tagit fasta på det och har poängterat behovet av att inrätta naturreservat för Skarpnäs  under mandatperioden. Det borde därför vara en rimlig förutsättning att man först utreder hur syftet med ett sådant naturreservat kan säkerställas, bl a genom att tidigt fastställa naturreservatets geografiska gränser.

Den planerade bebyggelsen och utvidgningen av den befintliga vägen skulle effektivt skära av Skarpnäs-skogen i två halvor. Bullerstörningarna skulle öka i stora delar av det framtida naturreservatet.  Skarpnäs är det enda större sammanhängande grönområde i Norra Boo och är av stor betydelse för den regionala grönstrukturen. Den utgör ett kritiskt och svagt område i en av Storstockholms gröna kilar, den s.k. Nacka-Värmdökilen. Området är unikt i sitt slag i Nacka då det utgör ett stort sammanhängande naturområde med trolska naturmiljöer som dessutom inte är bullerstört. För boende i Björknäs, Krokhöjden, Orminge, Mensättra, och Rensättra är Skarpnäs ett lättillgängligt område med en stark skogskänsla, tystnad samt lugn och ro. Dessa värden är identifierade och beskrivna i rapporten  "Upplevelsevärden i Stockholmsregionens gröna kilar - 5:2004" från Region och Trafikplanekontoret.  Värden att bevara och utveckla, inte avveckla genom att exploatera områdets centrala delar!


Strandskydd och riksintressen hotas.

Området ned mot Saltsjön  är av riksintresse för Kulturmiljövård och Kust och skärgård. Strandskydd gäller inom området. Vi anser att strandskydd och riksintressen måste respekteras i planeringen av nya bebyggelseområden.

I övrigt vill vi gärna tillägga, i dessa tider då klimatproblematiken har blivit uppenbar för alla, att såväl denna plan som all planering av ny bebyggelse i kommunen bör ta hänsyn till denna fråga. Här är två förslag:

- Vid ny exploatering anser vi att Nacka kommun skall ställa krav på nya byggnader och service. Det är rimligt att sätta ett tak för ny bebyggelse angående hur mycket CO2 den får bidra med per år. Detta bör inkludera de transporter bebyggelsen genererar.

- Miljökonsekvensutredningen borde ta upp en särskild rubrik som tar upp klimatpåverkan, eftersom det är uppenbart att man under rubriken luftkvalitet enbart tar hänsyn till lokal påverkan. Under rubriken trafik tar man upp antalet fordonsrörelser men en djupare analys av klimatpåverkan bör göras.


Naturskyddsföreningen i Nacka genom

Ronny Fors

2008-05-23


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback