Nya fynd i Tollare

Under  mina besök i Tollare den senaste veckan har några nya fynd av signalarter gjorts. Inga märkvärdigheter som gör att det blir omöjligt att exploatera Tollare, men det höjer väl statusen lite och bilden av att Tollare har mycket höga naturvärden förstärks. Nedanstående arter finns inte omnämnda i naturvärdesinventeringen. Hur mycket man än inventerar så finns det alltid mer att hitta!

Trådticka(Climacocystis borealis)
I förra veckan rekade jag lite inför vandringen och i det område där den sällsynta gränstickan växer fann jag flera ganska stora gulvita fruktkroppar på basen av en död gran. De var väldigt sega, hade stora oregelbundna porer och var raggludna och trådiga på hattovansidan. Kan bara vara trådticka. Så här står det i signalartsboken om trådticka: "är en medelgod signalart på fuktiga granskogsbiotoper som ofta hyser ovanliga och rödlistade arter." Vidare att "svampen är knuten till fuktiga lägen i granskog"  som har "karaktär av exempelvis välsluten grannaturskog, gransumpskog, granskog med källflöden." Precis som gränstickan förknippas trådtickan med bördiga och örtrika granskogar. Det är gott om blåsippsblad på marken här och även ganska mycket harsyra så det är definitivt lite rikare mark och det är ju alltid spännande med granskog på näringsrik mark! Bilder på trådticka kommer.

Åttafläckig praktbagge(Buprestis octoguttata)
Under vandringen i söndags så tog vi fikarasten på Tollareberget med fina hällmarkstallskogar. Det finns både reliktbock och svart praktbagge här och det har brunnit i ett område för några år sedan. Det borde finnas möjlighet att finna de4-5 mm stora kläckhålen av den åttafläckiga praktbaggen i döda tallrötter här tänkte jag och började leta. Det dröjde inte så länge innan jag faktiskt hittade några kläckhål i en tallrot vid en bränd tall. Fann sedan fler kläckhål i en annan tallrot. Den åttafläckiga var tidigare rödlistad men togs bort i och med revideringen 2005 men det är en signalart och den ska betraktas som regionalt skyddsvärd(som alla arter som föll bort då).

Fingersvamp (Ramaria sp)
Fingersvampar av undergruppen Ramaria är alla goda signalarter och flera är rödlistade. De är dock mycket svåra att artbestämma men ett sätt att skilja de från andra fingersvampar är att de inte har något vitt mycelludd vid foten. Häromdagen var jag återigen i Tollare, i första hand för att fotografera, men kollade runt i området med gräns- och trådticka lite extra. Örtrika granskogar brukar ju ha en rik och ovanlig svampflora och jag hade varit lite besviken över att jag inte hade sett något som verkade intressant där tidigare, även om jag borde ha kollat där tidigare under hösten. Vilken miss, varför gjorde jag inte det? Nåja, nu så hittade jag faktiskt fingersvampar, ganska rikligt faktiskt. Men vilken art? Och framförallt, hör de till "signalartsfingersvamparna"? Något vitt mycelludd kunde jag inte se och i den gråbruna grundfärgen kunde man ana en lila ton,  vilket några av de ovanligare fingersvamparna har. Det tyder ju lite på att det kan vara en intressant art men det är inget jag vågar säga säkert. Borde skicka ett exemplar till någon expert. Man kan ju alltid höra med Naturhistoriska om de kan hjälpa till med en artbestämning. Har berättat det för Tomas Fasth, som gjorde naturvärdesinventeringen, och han ska också försöka kolla upp svampen när han är i Stockholm nästa gång. Fortsättning följer...

Det vore roligt med någon riktigt tung rödlistad art i denna del av Tollareskogen, som inte ens i det första förslaget till naturreservat skulle ligga inom reservatet. Gränstickan är förstås rödlistad men "bara" som missgynnad(hotkat. 4) och det är framförallt de tre första hotkategorierna som räknas om man t.ex. vill få länsstyrelsen intresserad av området. Nu har jag inga illusioner om länsstyrelsen sen de påstod att Ryssbergen "ej har primärt regionala värden" och att Kvarnholmsbron inte skulle beröra någon värdekärna! Vilket är helt fel eftersom hela strandremsan i Ryssbergen är en värdekärna! Och dessutom säger de det utan att ens ha varit där. Man blir upprörd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback