Om Tollare(igen)

Till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige.

Återremitera Tollare naturreservat för omarbetning!


Vi kan inte flytta på nyckelbiotoper, sällsynta arter eller rofyllda skogar,  men vi kan välja var och hur vi bygger hus och vägar! Återremittera ärendet för omarbetning med utgångspunkt från natur- och rekreationsinventeringarna!


Det förslag till naturreservat i Tollare som nu ligger för beslut av kommunfullmäktige har stora brister. Ett förslag till naturreservat presenterades våren 2008. Efter remissrundan där majoriteten av de svarande önskade mer naturreservat och mindre bebyggelse så kom ett reviderat förslag som innebar en kraftig reducering av reservatet! Detta föranledde Boo Miljö- och Naturvänner att tillsammans med Nacka Naturskyddsförening starta en namninsamling mot det förkrympta reservatsförslaget och för att ta med all värdefull natur i reservatet. Totalt samlades 3412 namn in under den dryga månad som namninsamlingen pågick! Ett tredje förslag till reservat presenterades och det är det som nu föreligger för beslut av kommunfullmäktige.


Och var står vi idag, efter denna massiva opinion för ett naturreservat som omfattar den mest värdefulla naturn i Tollare? Jo, med ett förslag som på flera punkter är ännu sämre än det första! Viktiga avsnitt i det första förslaget har tagits bort, t.ex.  fanns under rubriken  "friluftsliv och upplevelsevärden" en bristanalys som visar att ostörda miljöer är en brist i stora delar av Nacka och att områden med rofylld natur därför har högst skyddsbehov.  Flera, för natur och rekreation, värdefulla områden ligger utanför naturreservatet. Bl.a. det område med mycket värdefull granskog med den sällsynta och rödlistade gränstickan öster om Tollarebruket.  Gränstickan omnämns i reservatsförslaget(men bara som signalart) som en art som visar på skyddsvärd granskog men den skogen är inte med i själva reservatet! Hur har man tänkt här undrar vi?  Även i andra områden utanför reservatet och alltså inom exploateringsområde förekommer flera rödlistade arter. T.ex. inom exploateringsområde vid Tollare träskväg. Det är ett område där strandskydd bör gälla. Att hänvisa till en 70 år gammal byggplan för att upphäva strandskyddet är juridiskt, för att inte tala om moraliskt, mycket tveksamt. Den nya strandskyddslagen som träder ikraft  1/7-09 - riksdagsbeslut 29/4 -09. kommer definitivt att sätta stopp för sådana tveksamheter. Ett område med gällande strandskydd nedanför Tollareberget  är ej längre med i reservatet. Vad säger länsstyrelsen, som fattat beslut i strandskyddsfrågan vid kusten, om förminskat naturreservat? Ett  av skälen till upphävande av strandskydd var just att mark för rekreation skulle säkerställas genom naturreservat men det var innan  det  nu gällande, förkrympta,  reservatet presenterades.


Det har nämnts i debatten att reservatet blir större än det som ursprungligen var tänkt 1985, när ett principbeslut fattades av Nacka kommun att göra Tollare till naturreservat. Men det som framförallt lagts till är de bullerstörda områdena i norr inklusive Kocktorpssjön! Det är väl istället så att de mest värdefulla natur- och rekreationsområdena ska skyddas som reservat. Det är väl också därför man gör inventeringar för att få kunskap om vilka områden som behöver skyddas åt framtida generationer? Vi vill också nämna att den biologiska inventeringen gjordes vintertid vilket har sina uppenbara brister. Hur ser det ut med häckande fåglar, insekter och blomväxter? Tollare träsk har, anmärkningsvärt nog, inte inventerats!


Avslutningsvis vill vi också påpeka att någon sammanvägd konsekvensbeskrivning, för natur- och rekreationsvärdena i Tollare,   i relation till de föreslagna byggplanerna , inte har gjorts! Naturreservatet har anpassats efter NCC:s byggplaner istället för att anpassa byggandet efter natur- och rekreationsvärdena. Varför lägger kommunen ned resurser på att göra inventeringar när man ändå fullständigt struntar i resultaten av dessa inventeringar?


Ronny Fors                                                             Margaretha Josefson

Nacka Naturskyddsförening                               Boo Miljö- och Naturvänner 


Rödlistade arter och signalarter påträffade i Tollare som inte omnämns i reservatsutredningen.

Dessa arter är observerade av medlemmar i Naturskyddsföreningen och Boo Miljö- och naturvänner. Det är inte resultat av några riktade inventeringar. Det är uppenbart att det finns mer att upptäcka i Tollare. Vilka marksvampar som förekommer i Tollare är dåligt känt men förutsättningarna för stor artrikedom är goda framförallt i de kalkpåverkade granskogarna och i ekhagarna. Fågellivet är inte heller kartlagt. Vi vill påminna om att i det antagna programmet för Tollare sägs att en fågelinventering på Mårtens holme ska göras. Vi väntar fortfarande på den!

Silltrut                                  Sårbar(hotkat. 3)
Törnskata                             Missgynnad(hotkat. 4)
Glansbagge sp.                    Missgynnad(hotkat. 4)    Inom expl.omr.
Sexfläckad bastardsvärmare Missgynnad(hotkat. 4)    Inom expl.omr.
Trådticka                              Signalart                           Inom expl.omr.
Korallfingersvampar              Signalart                            Inom expl.omr.
Blåvingad lövsvampbagge     Signalart                            Inom expl.omr.
Åttafläckig praktbagge        Signalart                            Inom expl.omr.
Myskbock                              Signalart


Kommentarer
Postat av: Björn Lundberg

Klargör regelverket för dispensgivning inom strandskyddslagen



Boende längs Tyktorpsvägen på Lidingö har under flera år förgäves försökt att få rättsinstanser att granska en detaljplan utifrån lagen om strandskydd. Nu uppmanar de Regeringsrättens chef, att titta närmare på ärendet och med dess hjälp ska skapa prejudikat för den nya strandskyddslagen, som träder i kraft den 1 juli i år. Den nya lagen innebär bland annat att Sveriges kommuner själva får ansvara för dispensgivning. Annars menar de, är risken stor för att det snart inte finns några allmäntillgängliga stränder kvar i Sverige.



Dagens strandskydd innebär att man inte får bygga inom 100 meter från strandlinjen. Syftet är dels att ge allmänheten tillträde till stränderna, dels att skydda växt- och djurarter - en tredjedel av alla hotade eller missgynnade växt- och djurarter är knutna till strandmiljöerna.



Det krävs särskilda skäl för att få dispens från lagen om strandskydd. Redan idag har Länsstyrelsen delegerat ansvaret för dispensrätt till en del kommuner. Varje år ges cirka 5 000 nya dispenser från strandskyddet runt om i landet. När Naturvårdsverket år 2002 granskade dispenserna visade det sig att omkring 70 procent (cirka 3 500 per år) av kommunernas beslut var olagliga eller så dåligt motiverade att det inte gick att bedöma om dispenserna var lagliga.



- Den byggrätt som genom dispens medgivits i vår detaljplan, är ett exempel på kommunernas okunskap om strandskyddslagen och dess syften, säger Björn Lundberg, en av de boende längs Tyktorpsvägen. Trots att Lidingö tillhör ett av de områden som Länsstyrelsen bedömer vara en röd zon, där det inte finns utrymme för mer exploatering av stränderna, och att Tyktorpsvägen, som rymmer några Stockholmsområdets äldsta sommarvillor, har ett stort socialt- och kulturellt värde, har Lidingö Stad aktivt bidragit till att låta bebygga strandskyddad mark.



Redan då detaljplaneförslaget presenterades möttes det av kraftig kritik, inte bara av grannar och närboende, utan också av organisationer och myndigheter. Trots detta drevs detaljplanen igenom. Både fastighetsägare inom detaljplaneområdet och närboende har försökt att få planen hävd med anledning av att den strider mot lagen om strandskydd, men det har visat sig vara svårt.



Av oförklarliga skäl valde Miljödepartementet att endast pröva ärendet med utgångspunkt från plan- och bygglagen. Miljöminister Andreas Carlgren meddelade dock i ett brev till de klagande, att regeringen skulle kunna pröva ärendet med utgångspunkt från lagen om strandskydd. När domslutet från Regeringsrätten kom, visade det sig dock att inte heller den hade prövat ärendet med utgångspunkt från lagen om strandskydd. I ett brev till de klagande meddelade Regeringsrättens kanslichef, att eftersom inte Miljödepartementet hade gjort det, så kan inte heller Regeringsrätten göra det.



Nu har de klagande vänt sig till chefen för Regeringsrätten, dels för att få besked om varför ingen av instanserna har prövat ärendet utifrån lagen om strandskydd och hur de nu ska gå vidare i ärendet, dels för att uppmana Regeringsrätten att använda ärendet i prejudicerande syfte.



Situationen är redan idag allvarlig. Möjligheten till tillträde till stränderna är starkt begränsad i de tätbefolkade delarna av landet. Den nya lagen om strandskydd, som träder ikraft den 1 juli i år, innebär att Sveriges kommuner helt får ta över ansvaret och själva får besluta om dispens från strandskyddet. Risken är då dels att vissa kommuner, som till exempel Lidingö, medvetet väljer att gå emot lagen, dels att vissa kommuner inte orkar att till exempel försvara områden för naturvård och friluftsliv mot starka kommersiella exploateringsintressen. Det är fel att låta byggnadsnämndernas fritidspolitiker ta ett sådant ansvar.



Fakta lagen om strandskydd:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Skydd-och-skotsel-av-vardefull-natur/Kust-och-hav/Strandskydd/

2009-06-23 @ 22:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback