Stenknäck på Beckasinvägen

Flera trevliga naturobsar idag. Började i Skuruparken med en blåvinge. Så här tidigt kan det bara vara fråga om tosteblåvinge. Var i Skuruparken för att fotografera stugorna och avlopp för BDT-vatten som går rakt ut i Skurusundet! Bilderna ska skickas in till Nacka kommun. Sedan så sjöng lövsångaren, min första för i år! Alltid lika härligt att höra, lövsångaren är något av en favorit. Det är något med den vemodiga sången som jag grips av.

Fotade inte bara skräpiga stugor och svartbyggen(!), även Skuruparkens blåsippor och vitsippor förevigades. Bilder kommer här inom kort! Sedan så lämnade jag digitalkameran jag lånat till Gunilla Ingmar i Aktionsgruppen Rädda Skuruparken.
När jag gick därifrån och gick på Beckasinvägen så såg jag en stor finkaktig fågel med en jättenäbb, en sådan som ser ut att kunna krossa körsbärskärnor! Och det är precis vad den kan också, det var ju såklart en stenknäck. En hona, lite blek i färgerna, och en riktigt vackert färgad hane. De gick i gräset och verkade ganska obesvärade över att jag stod bara några meter ifrån dem. När de flög upp syntes det vita vingbandet och stjärtbandet tydligt. Vilken vacker fågel! Och vilken trevlig fågel, de har inga revirstrider som så många andra fåglar och hanen sjunger bara för att bekräfta relationen med honan.

Så var det Nyckelviken, mer blåsippor förstås och en sjungande steglits i en ektopp. Hörde också lite knarr från vanlig groda i ett kärr men grodleken tycks vara över. Grodrommen vittnar om att här var det full aktivitet alldeles nyligen. En kråka jagade(!) en korp.

Avlutningsvis en bäver som simmade lungt i Järlasjöns stilla vatten, vid Kranglan förstås. Jag ser alltid bäver när jag är där! Tala om bävergaranti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback