Hotad gammelskog i norra Skuru

Var och kollade in de områden i norra Skuru som Nacka kommun vill förtäta. Förtäta gör man väl i områden där det redan finns en massa hus, eller? Annars är det väl ingen förtätning, eller har jag missat nåt? Här nedan ser ni några bilder(mobilkamera) från det område som ska förtätas, visst ser det ut som om man skulle behöva förtäta den aningen glesa bebyggelsen!?

         


Det finns faktiskt en del hus utspridda i området men att slänga ut ytterligare några hus i skogen kan väl knappast kallas förtätning? Dessutom ska husen i huvudsak byggas på redan bebyggd mark, det låter ju jättebra! Det står så i miljöredovisningen, att i huvudsak exploaterad mark tas i anspråk. Titta på bilderna igen, det är tydligen redan exploaterad/ianspråktagen mark! Ianspråktagen av skog förvisso, men inte är det väl det som menas?

De två första bilderna visara på den barrblandskog som är klassad som naturvärde av skogsstyrelsen och medan tallskogen är klassad som nyckelbiotop. Bland intresssanta arter som jag hittade vid mitt korta besök kan nämnas tallticka, grovticka, reliktbock och granbarkgnagare. Många av tallarna är 3-400 år gamla. Granskogen var förutom väldigt vacker med härliga mossmattor också mycket promenadvänlig. Här ska det byggas hus tycker Nacka kommun. Det tycker inte jag! De få bostäder det handlar om borde man kunna tillgodose på annat sätt och i betydligt bättre kollektivtrafikläge.

Kommer snart med Naturskyddsföreningens remissvar på detaljplanen!

Kommentarer
Postat av: Anders Tranberg

Usch vad bra mobilkamrorna börjar bli! Min 4 år gamla digitalkamera blir snart omkörd...

2009-08-31 @ 19:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback