Skamligt!

Nu har 25 vargar skjutits i Sverige. 25 individer av en akut hotad art!

Ytterligare 2 vargar ska skjutas innan jakten avslutas för denna gång. I Dalarna har man skjutit åtminstone 1 varg för mycket och det skulle inte förvåna om det visar sig bli betydligt fler än 27 skjutna vargar. Man har ju valt ett sällsynt korkat sätt att bedriva vargjakten på! Skicka ut 12000 jägare samtidigt i samtliga län som jakt får bedrivas i gör ju att risken för "överskjutning" är uppenbar, även om varje jaktlag ska kolla av hur många vargar som skjutits varje timme. Varför inte ta ett län i taget åtminstone? Eller helst av allt inte bedriva någon vargjakt alls förstås. Miljöminister Carlgren hävdar att jakt är precis vad den inavlade vargstammen behöver! Den blir tydligen bättre av ännu färre individer. Sannerligen en ny strategi för artbevarande! Jag har inte lyckats hitta något stöd i forskningen för att inaveln minskar om vi skjuter av ett antal vargar, men jag har kanske inte kollat ordentligt? Hur vet man att det är just de mest inavlade vargarna som skjuts?
En kontrollerad och säker jakt sägs det, jomenvisst!
Jakten kan följas här.

Det hela är skamligt och pinsammt för Sverige! Det finns 20 länder i Europa som har högre vargtäthet än Sverige och de tycks överleva ändå. Vi bryter också mot EU:s art- och habitatdirektiv och nu anmäler bl.a. Naturskyddsföreningen Sverige till EU-kommisionen.


Ingen vidare inledning på det internationella året för biologisk mångfald.


Just vargens positiva inverkan på mångfalden är något som man inte hör så mycket om. Det blir förstås förändringar när ett topprovdjur återetablerar sig i områden som den länge varit försvunnen ifrån. I USA har man kunnat studera vad som händer när vargen kommer tillbaka och det är uppenbart att effekterna blir positiva för ekosystemet totalt sett. I Sverige verkar forskningen mest handla om påverkan på älg och rådjur och i viss mån andra däggdjur medan det inte verkar finnas någon forskning om hur hela ekosystemen påverkas. Åtminstone har jag inte kunnat hitta något sådant.


I somras var jag och skådade fågel med ett gäng européer, däribland en rumän. De har flera tusen vargar i Rumänien och jag frågade honom om hur de klarar av "vargproblemen" där. Vilka problem frågade han, visst de tar väl några får ibland men man håller de instängslade och tar in djuren på kvällarna. Något problem var det inte, det är väl bara helt naturligt att det är på det viset. Jag frågade om folk är rädda för varg och han gav mig en frågande blick och undrade varför ska man vara rädd för varg. När jag sedan sa att vi har regeringsbeslut på att vi ska ha max 210 vargar i Sverige tittade han på mig och såg ut att tänka att "ni svenskar är fan i mig inte kloka".

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback