Mossor i Solbergaskogen

Var häromdagen i Solbergaskogen, Älvsjö, tillsammans med Vive-Ann från Naturskyddsföreningen i Stockholm och Helge som uppmärksammat oss på området. Vi gjorde en liten snabbinventering och jag fick med mig en del mossor för artbestämning. Detta är vad jagkom fam till:
Den gulgröna mossan som täckte stora ytor av bergväggen är kakmossa, Hedwigia ciliata. Det är inte en kalkgynnad art som jag först trodde, enligt mossfloran växer den på sura bergarter i öppet landskap. Enligt ekologisk katalog över mossor(finns på artdatabanken.se) är den kultur och stoftgynnad och kan växa i halvöppen skog. Men enligt en tysk(!) websida om mossor som jag hittade är kakmossan kalkgynnad! De små mörkgröna kuddarna är kuddmossa, Grimmia trichophylla, som också växer på sura bergarter.

Hade vi då helt fel om kalk/grönstenspåverkan? Inte alls, takmossan är kalkgynnad och den ljusgröna mosssan som växer i revor tätt mot berget är guldlockmossa, Homalothecium sericeum. Sidogrenarna böjer upp sig i torka och mossan får då det lockiga utseendet. Jag la mossan på tork och vips så böjde sidogrenarna upp sig! Den är en signalart. Men knappast så värdefull att man stänger av skogen p.g.a. den! Enligt Signalartsboken är den en medelgod signalart i våra trakter och den är kalkgynnad. Den placeras i basen på en värdepyramid för naturvärdesbedömning av ädellövskog.

Den lilla mossan med krusiga blad är skruvnickmossa, Bryum capillare, som växer på klippor i lövskog på både surt och basiskt underlag.

Det finns nog inslag av någon basisk bergart i klippbranten, förmodligen grönsten. Såg också en mossa med underliga sporhus som kanske är någon klockmossa, Encalypta, som är ett kalkgynnat släkte, tog tyvärr inte med mig något ex av den så det blir nog fler expeditioner till Solbergaskogen.

Den stora gröna mossan vid kärret är kärrskedmossa, Calliergon cordifolium, en vanlig art som inte indikerar något särskilt egentligen.

Spiklaven på torrakorna vid kärret är någon Calicium-art(svart spormassa), troligen den vanliga svarta spiklaven, Calicium glaucellum. den ska vara vit på undersidan av huvudet men jag kunde inte se något sådant så den borde vi titta närmare på också.

Tickan på den omkullfallna tallen är troligen timmerticka, Antrodia sinuosa, ingen ovanlig art men det finns en sällsynt skalbagge(Skrovlig flatbagge) som vill ha gammal tallved som är angripen av just timmerticka....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback