Grodor och gamla granar i Nyckelviken.

Fick ett mail för ett tag sedan om att Nacka kommun skulle utvidga en av parkeringsplatserna i Nyckelviken. Vid denna parkering låg en liten damm som brukar hysa grodor om vårarna. Nu har jag inte haft tid att kolla upp det närmare förrän igårkväll. Då hade kommunen redan byggt ut parkeringen men den lilla dammen var faktiskt orörd! De verkar ha tagit hänsyn till den eller så var det aldrig meningen att det parkeringen skulle utvidgats åt det hållet. Dammen är inte många kvadratmeter stor men grodor fanns det ändå! Det knattrande lätet avslöjade att det var vanlig groda, ca 10 st höll till där men aktiviteten var inte särskilt hög, inte så konstigt kanske med tanke på att det var lite kylslaget på kvällen. Men de stora mängderna ägg vittnade om att det hade varit full fart på grodorna tidigare. 

När jag ändå var i Nyckelviken passade jag på att ta en närmare titt på skogen i områdets västligaste del. Har ju inte gått så mycket här tidigare. Hade också utkastet till underlagsrapporten för Nackas grönstrukturplan i bakhuvudet. Enligt den så finns det inga värdefulla barrskogsområden i Nyckelviken! En närmast häpnadsväckande miss! Och hur ser det då ut i skogen här? Gammal hällmarkstallskog med några grövre 300-årstallar och en del torrakor och lågor. Ned mot Rosendalsravinen ett område med gammal och ovanligt grov granskog. Ett flertal av granarna har en omkrets på allra minst 2 m, vilket man måste säga är ovanligt i Stockholmstrakten. Många av granarna har kläckhål av signalarten granbarkgnagare. En art som behöver lång kontinuitet av gamla träd för sin överlevnad. Så det finns värdefulla barrskogar i Nyckelviken! Hoppas att Nacka kommuns konsulter också uppmärksammar det!

Och så fick jag höra mina första taltrastar för året! Härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback