Ännu en sjöfågelräkning genomförd.

Så har man gjort en insats för vetenskapen igen. Det handlar förstås om den årliga sjöfågelräkningen som gick av stapeln i helgen. Jag fick faktiskt damma(!) av kikaren, man är tydligen ingen hårdskådare längre. Det var verkligen ett lager damm på handjagaren, när var jag ute senast egentligen? Alltför länge sedan tydligen.

Frågan var om det skulle vara öppet vatten i något av mina tre områden, en sådan här isvinter har vi inte haft sedan jag började räkna i Saltis. Första stopp var Restaurantholmen och hotellviken, utanför Grand hotell alltså. Här var det helt isbelagt, 0 sjöfåglar! Lätträknat i alla fall. Men de gamla tallarna på Restaurantholmen är alltid vackra att se och man kan hitta spår av reliktbock på många av dem. Två fåglar lyckades vi faktiskt se, en rödvingetrast och en nötväcka. Det är mycket rödvingetrast i hela södra Sverige denna vinter.

Nästa stopp var Vårgärdssjöns utlopp till Baggensfjärden. Tänkte innan att där borde det vara öppet då det är lite strömt i utloppet. Och visst var det så. Dags att räkna änder alltså. Det är oftast mest gräsänder man räknar även om förra året dominerades av knipa och vigg. Jag fick det till hela 330 gräsänder. Även två sothöns och en knipa uppehöll sig här. Mer blev det inte, inga storskrakar eller viggar som det annars brukar vara.

Gräsanden är en art som har ökar kraftigt som övervintrare. Sammanställningarna av inventeringarna, som görs på Zooekologen i Lund, visar på en fördubbling av antalet gräsänder vintertid i Sverige sedan slutet på 1980-talet. Samma trend uppvisar många andra arter som knipa, vigg och sothöna.

Den tredje räkningslokalen, Dragviken på Svärdsö, var även den helt isbelagd, liksom hela Erstaviken vad det verkar.

Räkningen gick snabbt denna gång och man hade inte någon större lust att vara ute så länge heller då det var en riktigt rå och fuktig kyla samt lätt snöfall också. Bara några minusgrader men hellre 10 minus och torr fin luft än det här råa!


Kommentarer
Postat av: Tove

Ja men då var det ju en rödvingetrast vi såg vid Järlasjön idag! Tack för den informationen, en ovan skådare som jag tenderar ju att avfärda det mesta som något mer vanligt, dvs i det här fallet en björktrast. Men den såg onekligen annorlunda ut, kul! Kan det kanske också vara den jag hört på väg till dagis i veckan?

2010-01-24 @ 20:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback