Yttrande över Detaljplaneprogram för Ältadalen.

Nacka  Naturskyddsförening ser gärna att Ältadalen utvecklas till en grön och hållbar stadsdel.

Som grundläggande målsättning anges att långsiktigt hållbar utveckling ska vara en ledstjärna vid planeringen av Ältadalen. Vidare sägs att "hållbarhetsaspekten ska beaktas i överväganden och beslut om placering av nya byggnader, val av byggnadsmaterial

och uppvärmning etc." Detta är något som vi givetvis helt instämmer i och det glädjer oss att se att hållbarhetsfrågorna ska vara en ledstjärna vid planeringen. Men vi saknar en djupare analys av hur Ältadalen kan bebyggas på ett hållbart sätt. Det verkar redan vara bestämt att det är 230 – 250 bostäder i friliggande småhus som ska byggas. Är det optimalt utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Vi ställer oss tveksamma till det. Det är ett bebyggelsemönster som oftast innebär ett stort bilinnehav och lågt kollektivtrafikåkande.

 

Vi menar att man måste göra en analys av hur mycket Ältadalen kan exploateras och vilken typ av bebyggelse som är mest optimal i ett hållbarhetsperspektiv.

Vilken typ av bebyggelse skapar närhet och ger bäst förutsättningar för kollektivtrafik och lågt bilinnehav samt gynnar gång- och cykeltrafik?

Hur ska området planeras för att ge förutsättningar för spridningskorridorer för djur och växter?

Hur kan området planeras så att naturens ekosystemtjänster gynnas och tas tillvara?

Hur ska området planeras för att tillfredsställa barns behov med plats för lek och rörelse?

Detta är bara några frågeställningar som man bör behandla innan man bestämmer sig för hur mycket området ska exploateras och med vilken typ av bebyggelse.

Vi hoppas att det hållbarhetsprogram som ska tas fram ger svar på dessa frågor och att planeringen inte är alltför låst vid den idéskiss som finns i detaljplaneprogrammet.

När man talar om ekologiskt byggande så handlar det oftast om byggmaterial och energifrågor, det är dags att vidga begreppet så att det innehåller alla hållbarhetsaspekter.

Naturvärden


I detaljplaneprogrammet står det att man vill bevara dalkaraktären och knyta ihop området med naturområdet i öster och övriga Älta, via det centrala parkstråket. Detta är en alldeles utmärkt ambition som vi helt stödjer. Vi utgår från att grönstrukturen kommer att studeras noga i det fortsatta planarbetet och att de gröna stråken blir tillräckligt breda både för att kunna fungera som spridningskorridorer för djur- och växter samt kunna ge rekreationsvärden för människor.

Vi ser gärna att de bevarandevärda områdena 1, 2 och 3 införlivas i naturreservatet Strålsjön-Erstavik och att område 5 bevaras i sin helhet.

Ältadalens största naturvärden ligger i de blottade sand- och grusytorna. Sydvända och solexponerade sand- och grussluttningar är mycket värdefulla för en rad olika arter, framförallt insekter, som har svårt att klara sig i dagens landskap. Tidigare har blottade sandytor kunnat upprätthållas genom bl.a. bete och tramp från både tama och vilda djur och bränder. Nuförtiden växer många lämpliga miljöer igen och många grustag restaureras genom skogsplantering. Detta har gjort att solexponerade blottade sandytor är en stor bristvara i landskapet och många djur beroende av dessa miljöer är nu sällsynta och hotade. Det gäller bl.a. många bin och andra steklar som har sina bon i sanden. I den norra delen av planområdet är den rödlistade(NT) skalbaggen bibagge(Apalus bimaculaus) rapporterad. Den parasiterar på vårsidenbiet och förekomsten av olika sand- och sidenbin är också stor i Ältadalen.

Sandmiljöerna måste skyddas och skötas för att gynna förekomsten av bibaggen och alla andra arter knutna till dessa speciella miljöer.

Vi utgår från att ytterligare naturinventeringar kommer att göras och att de äger rum under vår/sommartid.

Vattenfrågor


Det ytliga grundvattnet och att en del planområdet i norr ligger inom Sandasjöns vattenskyddsområde gör att dagvattenhanteringen måste studeras mycket noggrant i det fortsatta planarbetet. Inga risker får tas med grundvattnet.

Kollektivtrafik


Trots att långsiktigt hållbar utveckling ska vara en ledstjärna vid planeringen av Ältadalen står det ingenting om busstrafik i programförslaget. Inte kan det väl vara meningen att man måste ha bil om man ska bo i Ältadalen? Om de höga miljöambitionerna ska tas på allvar så måste kollektivtrafiken naturligtvis finnas med i planeringen från början.

Miljöbedömning


Med tanke på exploateringens omfattning, den känsliga grundvattensituationen, de mycket värdefulla sandytorna, närheten till och eventuell påverkan på Erstavik och naturreservatet Strålsjön-Erstavik samt en bilrafikalstrande bebyggelsestruktur är det vår uppfattning att detaljplanen innebär en betydande miljöpåverkan och att en miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken ska upprättas.

Naturskyddsföreningen i Nacka genom

Ronny Fors

2010-01-15


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback