Skyddsvärda träd i Tollare...

... finns det såna?

Jag håller iallafall på och inventerar sådana just nu. Det är Tomas Fasth på
Pro Natura som fått uppdraget men jag hjälper till och tar det mesta av fältarbetet. Kul, men deprimerande! Roligt med ett sådant jobb men man blir rätt bedrövad när man går i Tollares fina skogar och tänker på vad som planeras. Tanken är att vi ska identifiera skyddsvärda träd och att några av dem ska sparas när NCC sätter spaden i marken och börjar bygga. Egentligen är det helt meningslöst, kan jag tycka! Det är ju själva skogen som är skyddsvärd, med både gamla och unga träd, lågor och torrakor. Att spara några enstaka träd här och var gör ju knappast att skogens mångfald består, eller att den kommer att ha samma rekreativa värde som idag.

Egentligen borde jag ta med vartenda träd i inventeringen! De är ju skyddsvärda allihopa!


                    

Blir de här träden kvar? Skogen blir definitivt inte kvar om NCC:s och Nacka kommuns planer blir verklighet. Tallarna på bilderna är väl en 300 år gamla. I torrakan, den högra bilden, så höll en nötväcka på att bygga bo när jag var där och mätte in den. Den murade igen ingångshålet så som nötväckor gör. Nötväckan var märkbart oberörd av min närvaro, den höll på med sitt bara någon dryg meter ovanför mig när jag mätte omkrets och tog gps-koordinater.
                                       

Tollareberget, bakom de närmsta tallarna på bilden ska det bli lyxvillor är det tänkt! Med utsikt över Lännerstasundet, fint ska det vara. Lär säkert göra mycket för att hjälpa ungdomar, studenter, arbetslösa och andra som inte har egen bostad! De där gamla tallarna lär nog inte bli kvar heller, de stör ju sjöutsikten!



Kommentarer
Postat av: Anders Tranberg

Om man bara sparar russinen i kakan (de skyddsvärda träden), har man bara... russin... kakan är puts väck! Det är russinen och kakan tillsammans som ger helheten och de förstärker varandra.



Ska mäte in träd i Majroskogen, det lär bli och göra. Många träd är skyddsvärda och i vissa delar är pansarbark normen (!). Reliktbockfynden läggs på hög och jag har för länge sedan tappat räkningen på träd med tallticka, ger om något en signal om att detta är en skog med höga naturvärden. Fick nya batterier till min GPS så nu jäklar ska det bli mäta av!

2010-05-07 @ 23:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback