Skuruparken och blekspik

Var i Skuruparken i söndags för att fotografera för den natureservatsutredning som pågår. Har varit där några gånger tidigare tillsammans med Tomas Fasth, biologen som inventerat Skuruparken, och tittat på lämpliga fotoobjekt. Skuruparken hyser verkligen en rik biologisk mångfald, i synnerhet om man betänker läget och den lilla yta den faktiskt upptar. Inklämt mellan Skurubron, Värmdövägen och Saltängen finns ett mycket fint naturområde där de största biologiska värdena är knutna till gamla och grova ekar och likaledes gamla och grova tallar. I den sydvästra delen, mot Saltängens skola, finns också en liten "lindurskog. Det är i den här delen av Skuruparken man kan finna den ovanliga igelkottröksvampen(Lycoperdon echinatum). Det är en mycket bra signalart för värdefulla lövskogar.

Tack vare ett ihärdigt arbete av aktionsgruppen Rädda Skuruparken har Nacka kommun beslutat att påbörja en reservatsutredning och det ser i dagsläget ut som att de byggplaner som fanns inte kommer att förverkligas, vi får hoppas att det förblir så!

Tanken med söndagens utflykt var att fota några av de ovanliga lavar och svampar som finns i Skuruparken. Jag har länge tänkt att jag skulle fotografera spik och nållavar på de gamla ekarna i Nyckelviken och Skuruparken. Det är väldigt vackra och intressanta lavar, jag kan verkligen rekommendara att titta på spiklavar i en bra lupp!

Den mest exklusiva spiklaven i Skuruparken är nog den rödbruna blekspiken(Sclerophora coniophaea), den är rödlistad som missgynnad(hotkategori 4) och också en mycket bra signalart. I Skogstyrelsens bok "Signalarter" står "blekspikar är alla utmärkta signalarter för gamla träd och skogsområden med höga naturvärden". De är inte så lätta att hitta och då jag inte fått den utpekad för mig så var det bara att börja gå igenom lämpliga ekar. Jag tänkte att jag börjar i den fina sydsluttningen där det växer en massa scharlakansvaxskivlingar(också det en bra signalart, som jag skrivit om tidigare, och dessutom en mycket vacker svamp). 

Man har inte mycket tid på sig dessa korta dagar så jag började känna mig aningen stressad efter att ha gått igenom ett några ekar utan resultat och jag börjar tänka att det blir nog inga blekspikar idag. En ek till kan jag kolla och då finns de där plötsligt, en massa små rödbruna knappnålshuvuden på nordsidan av en gammal grovbarkig ek. Man hittar de oftast just på skuggsidan i barksprickor. Jag tog några bilder på den rödbruna blekspiken, det blev väl inte det bästa resultatet men det är i alla fall något!

Ska försöka ta bättre bilder senare och även bilder på andra spiklavar. Återkommer om detta!



Kommentarer
Postat av: A. Fors

Vilken vacker svamp !!
Jag ska nog börja titta lite närmare på sånt som
växer och frodas omkring mig....!!!

2006-12-19 @ 22:33:21
Postat av: Ronny Fors

Det tycker jag verkligen att du ska göra, det finns mycket vackert och spännande i närnaturen!

2006-12-21 @ 00:01:59
Postat av: dan andersson

bra om det kommer upp lite bilder på spiklavar/nållavar det finns dåligt med litteratur på det området, kanske köper hultengrens bok men den är på engelska



lycka till med reservatsbildningen i nacka! själv kämpar jag på med samma sak i hanveden.





hur går det med tollare? jag brukade vara där när jag vickade som biologilärare i björknässkolan, mvh danne


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback