Jättesvampmal i Nackareservatet

Vid Dammtorpssjöns västra strand, ca 350 m söder om sjöns norra spets står det några döda björkar med fnösktickor. Jag tittade närmare på tickorna för att se om det fanns några kläckhål av skalbaggar eller andra insekter. På en av björkarna satt det två tickor med varsitt halvcentimeter stort hål.  Jättesvampmal(Scardia boletella) tänkte jag då, och under  den fnöskticka som satt bara ca två decimeter upp på stammen fanns också en hög med grovt gnagmjöl! Det kan inte gärna vara något annat än jättesvampmalens larver som gjort detta. Jag har skrivit om den tidigare och det är en tidigare rödlistad art men som nu fungerar som signalart. Roligt att hitta den i Nackareservatet, den finns inte omnämnd i reservatsutredningen och skötselplanen. Kanske blev den förbisedd då eller så har den dykt upp här nyligen. Jag springer på den lite överallt känns det som!

Det var en fantastiskt fin dag och såg också kanske höstens sista trollslända. En hane blodröd ängstrollslända som satt och försökte värma sig i solen på en berghäll vid sjöstranden. Den rörde sig knappt alls och det börjar väl bli lite väl kyligt nu för trollsländorna, men det såg ut som om den satt och njöt av den vackra (och för den kanske sista)höstsolen iallafall. Om nu en trollslända kan njuta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback