Gamla världens minsta skalbagge

Gästinlägg av Lasse Hole.

Under en tur runt Ösbyträsk i Gustavsberg kom jag fram till en stor gammal sälg. Ungefär i huvudhöjd satt två sälgtickor.
Plötsligt kom jag att tänka på något jag hade läst om. I sälgtickans porer lever det ibland en otroligt liten skalbagge.
Jag fick en ingivelse och tog med mig en ticka hem. Väl hemma vid köksbordet kom den gamla luppen fram. Jag bröt i sär tickan, och studerade tickan under luppen.
Efter ca. 20minuter började entusiasmen sina. Jag tänkte att chansen är väl liten att vid första försöket hitta något, Jag öppnade balkongdörren för att hiva ut tickorna,men hejdade mig i sista stund.
Jag bröt isär en sista bit och studerade den i luppen. Då såg jag något!  Först tyckte jag jag att det var ett flugägg som satt i en poröppning men när jag petade på "flugägget stack det ut ett par ben som började röra på sig,en liten skalbgge började krypa. Pulsen steg, jag kände igen den från en bild på internet. Nu förstod jag att jag hittat gamla världens minsta skalbagge: Baranowskiella ehnstromi (Ehnströms dvärgfjädervinge).
Den blir hela 0,45mm.
Några säregna detaljer att berätta om skalbaggen: Skalbaggen kan sjunga (stridulera som det heter på fackspråk). Den har en liten tapp som rör sig mot en tvättbräda. Ingen har hittils hört sången, kanske inte så konstigt i det här fallet. En annan sak är att dess ägg och spermier är gigantiska (nåja). Skalbaggen lever av sporer från tickan.
 
Lars Hole

Ska kolla alla sälgtickor framöver, den bör ju kunna ses med handlupp. Man kan undra över hur vanlig eller ovanlig den är. Den kan förmodligen inte flyga och jag såg en kommentar från den forskare som beskrev arten där han säger att om den kryper så hade den varit upptäckt för länge sedan. Men hur sprider den sig då? Och då kan man verkligen undra över hur vanlig den är. Spännande! Ut och leta!

Ronny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback