Rapport från trollsländeskådningen.

Jag kanske borde skriva något om trollsländeskådningen vi hade den 27:e. Det blev väl på det hela taget lyckat. Vädret var på vår sida för en gångs skull. De senaste åren har det varit mulet och regn varje gång jag nämnt trollsländor i programmen! Men nu var det strålande sol från en klarblå himmel och uppåt en 30 grader i solen. Perfekt för trollsländeskådning. Och intresset var stort också, trots att badmöjligheterna säkert lockade många. Vi var 18 st när vi gick ifrån Hellasgårdens parkering och sedan anslöt ytterligare 4 st, så 22 deltagare alltså, rekord för trollsländeskådning i min regi! Men det gör att det kan vara lite svårt att samla alla när man vill berätta eller visa något. Jag försöker att samla alla men det är inte alltid så lätt! Hoppas ändå att alla fick ut något av det, de verkade nöjda åtminstone. Någon frågade om vi inte skulle ha någon vandring i augusti också, det finns ju andra arter då som vi inte såg nu! Men något sådant är inte inplanerat, annars skulle jag gärna ha naturvandringar varje vecka! Det är verkligen fantastiskt roligt att få visa vilken mångfald vi har i vår natur och hur viktig den är för oss människor förutom att den förstås har ett egenvärde i sig!. 
Märkligt förresten att man så ofta skiljer på människa och natur. Vad är vi om inte ett stycke natur själva? Tänk att det ska behövas en massa forskning för att "bevisa" att människor mår bra av närhet till naturen! Och att det ska vara så svårt(för somliga, dessvärre ofta personer med makt och inflytande) att förstå att vi är helt beroende av fungerande ekosystem för vår egen överlevnad.

Tillbaka till trollsländorna. Vi började med att titta på flicksländor och jag håvade in en mörk lyrflickslända för närstudium. Det var mycket flicksländor här och flera av deltagarna försökte sig på att fota dem. Här hittades också en exuvie på ett grässtrå, alltså en tom larvhud från det sista larvstadiet, troligen från någon glanstrollslända. Sedan gick vi ut till en udde som skjuter ut en bit i Dammtorpssjöns östra vik. Här kunde fyrfläckad trollslända och guldtrollslända beskådas. Den förstnämnda s.k. spanare som gärna sitter på en gren eller strå och spanar över sitt revir efter byten och inkränktare. Och självklart honor också. Den sistnämnde är en s.k. patrullerare som flyger av och an, tillsynes outtröttlig, och patrullerar reviret. Många trollsländor är territoriella där hanarna har revir som de försvarar mot andra trollsländor. Här fångades också citronfläckad kärrtrollslända in av två håvförsedda deltagare. Vi fick även se fyrfläckad trollslända på nära håll också tack vare samma deltagare. Det var skönt med håvhjälp måste jag säga! Naturligtvis passade jag på att säga några ord om den citronfläckade, att den är en Natura 2000-art och en bra mångfaldsindikator samt att den är en av anledningarna till att Dammtorp/Söderbysjön är ett Natura 2000-område.

Vi såg sedan flera andra flicksländor, ljus lyrflickslända, spjutflickslända och rödögonflickslända.

Innan fikapausen hann vi också se en praktfull aspfjäril samt titta på kläckhål av granbarkgnagare i några gamla granar.

Efter den mycket efterlängtade fikapausen gick vi vidare mot den golfbanedamm som brukar hysa bred trollslända så här års. Jag lockade med att det är en vacker och häftig trollslända som vi bara måste göra ett försök på trots sommarhettan. En del började pusta och stånka betänkligt nämligen! Väl framme vid dammen så lyser den breda trollsländan med sin frånvaro! Vi står där ett bra tag men ingen bred trollslända dyker upp. Vilken miss! Vi får titta på lite andra trollsländor istället, spjutflicksländor som parar ig och lägger ägg t.ex. Några guldtrollsländor passerar och en fyrfläckad trollslända finns förstås på plats. Vi gick vidare ned mot Dammtorpssjön, över golfbanan till några golfares förtret, men man får ju faktiskt passera där! Vi spanade över Dammtorpssjön då jag fick syn på en kärrtrollslända(vit "panna") med ljusblå bakkropp. Det finns två arter kärrtrollslända med ljusblå bakkropp och jag har inte sett någon av dem här tidigare! Fastän jag verkligen har letat och spanat. Det borde vara en sjö som de skulle gilla, iallafall den breda kärrtrollsländan eftersom dess larver klarar sig bättre i fiskrika sjöar jämfört med den pudrade kärrtrollsländan. Fast jag var först osäker på vilken av de två det var, trodde mest på den pudrade eftersom bakkroppen inte såg ut att vara särskilt uppsvullen, vilket den är hos den breda, därav namnet.
Så jag får härmed dementera att det var pudrad kärrtrollslända, det var istället den breda kärrtrollsländan. De två arterna beter sig lite olika också, den breda sitter gärna på näckrosblad medan den pudrade håller till mer i strandvegetationen och sitter sällan ute på flytblad i sjön. De här satt hela tiden på näckrosblad från vilka de gjorde kortare flygturer. Inte minst försökte de mota bort alla citronfläckade kärrtrollsländor som kom i närheten. Vi såg den igen längre upp mot sjöns norra spets också och jag tror att de flesta fick se den hyfsat bra. De höll tyvärr till en bit ut i sjön så det var inte helt lätt att få en bra obs på dem. En ny art för sjösystemet! Trodde jag, när jag kollade på artportalen var den faktiskt rapporterad några veckor tidigare. Men ny för mig i sjöarna här i allafall! Då är 30 av Sveriges 61 arter trollsländor påträffde i sjösystemet Dammtorp/Söderby/Ältasjön. Inte illa! Och vilken bra avslutning på vandringen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback