Ädelguldbagge vid Gammeludden.



Den här juvelen hittade vi igår i den förvildade parken vid Gammeludden. Vi gick förbi ett område med blommande kirskål och jag tänkte att det kan vara värt att kolla efter skalbaggar då vi var i en park med en mängd gamla ädellövträd. Kanske en ädelguldbagge eller något annat skoj dyker upp. Och mycket riktigt, en stor metallglänsande grön bagge satt i kirskålen mumsande på pollen. Att det är en ädelguldbagge och inte någon av de två vanligare gröna guldbaggarna ser man på att den har en mer tydlig tredelad kropp med väl avsatt huvud, halssköld och bakkropp. De två vanligare guldbaggarna är mycket mer kompakta ,nästan som de blivit ihoptryckta, i jämförelse.
 

Ädelguldbaggens larver lever inne i håligheter i olika lövträd, ofta ek men även andra lövträd går bra. Larverna kryper runt i mulmen och äter av veden. Den fullbildade skalbaggen besöker ofta blommor för  att äta pollen och nektar. Två exemplar hittade vi vid Gammeludden. Den är inte tidigare rapporterad härifrån så en ny lokal för denna rödlistade art alltså! Det är bara några kilomter till Tollare där vi funnit den tidigare och jag vet att den har åtminstone en lokal i Kummelnäs(norra Boo)också. Den tycks vara rätt spridd i Boo, däremot har jag inte sett den på Sicklaön. Den borde kunna förekomma i Nyckelviken och Skuruparken, två områden med mängder av mulmekar och som dessutom kan erbjuda blomsterrika marker för de fullbildade skalbaggarna. Borde vara en tidsfråga innan jag hittar den i Nyckelviken!


Kommentarer
Postat av: Beatrice

För oss som inte kan Nacka kommun utan och innan skulle en karta som visar var det ev naturreservatet skulle ligga inte vara så dumt :).



/Bea

2010-06-26 @ 10:57:59
Postat av: Anonym

Det är alltid trevligt med blommor. =)

Postat av: Pernilla Rydmark

Jag tror att jag har massor av denna skalbagge på min Astilbe. Eller så är det en som ser väldigt lik ut. Men har svårt att få dem att fastna på bild. Kom förbi Vikdalen om du vill kolla :-)

2010-06-26 @ 21:07:36
Postat av: Ronny

Den är väldigt lik de två vanligare guldbaggarna men den kan mycket väl finnas i Vikdalen, det finns ju en del gammelekar i krokarna.



Det finns en översiktskarta på sid 5 i reservatsförslaget:

http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparker/naturreservat/framtida_reseservat/Documents/Baggensstaket_remiss_maj2010.pdf

2010-07-03 @ 21:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback