Svävfluga

Nu flyger svävflugorna. De ser ut lite som humlor men har långa styltlika ben och en lång sugsnabel som de använder för att suga nektar från blommor med. Man ser de ofta stå stilla i luften och de kan då påminna om blomflugor. Som fullbildad fluga är de vegetarianer och äter nektar men som larv är de parasiter på framförallt olika solitära bin. Svävflugorna ser man lite varstans så här års på öppna soliga platser men i närheten av boplatser för bin kan de uppträda i stora mängder. Såg säkert ett femtiotal svävflugor vid Angarn i helgen vid ett ställe med en massa sandbin. Precis söder om Midsommarberget ligger en fin torrbacke där bina har hittat lämplig jord att bygga sina bon i. Det var nog mer svävflugor än bin just då och man undrar om något bibo skulle klara sig undan den parasiterande sväflugelarven.
Bilderna nedan på nektarätande svävflugor är tagna i Ryssbergen i Nacka. Blommande sälg drar ju till sig mängder med insekter och självklart också svävflugor.







Den här svävflugan fotade jag i Nackareservatet i en solig glänta i skogen. Man ser det mörka fältet på vingens frmkant som är typiskt för den vanligaste arten Bombylius major, stor svävfluga har jag sett att den kallas ibland men den verkar inte ha något officiellt svenskt namn. Det går inte att rapportera stor svävfluga på artportalen t.ex. utan man måste använda det vetenskapliga namnet. 

Svävflugor ska ha revirhävdande beteenden där hannar försöker jaga bort andra hannar och uppvakta honor som flyger in i reviret. Äggen läggs sedan i eller i närheten av binens bon. Honorna kan hovra över bibona och släppa äggen rakt ner i dem. Om äggen läggs vid sidan av bona kan larven även krypa ner i ett bibo. Jag har under de senaste åren försökt få en äggläggande hona på bild men gått fullständigt bet på det! En sån bild vore ju kul att ha liksom. Men heter man Monica Thelin så lyckas man tydligen på första(ungefär) försöket! Se bilden nedan!


Det här är en av svävflugorna vid Angarn. Ungefär så här hade jag tänkt mig att min bild skulle se ut... Jag försökte igen dagen efter vid ett ställe i Nackareservatet men en massa bin och svävflugor men kom inte ens nära.

Larven är inaktiv tills bilarven har ska förpuppa sig. Bihonorna gräver ett hål i marken och lägger ett ägg där tillsammans med ett pollenpaket som larven ska äta av. När larven väl har ska till att förpuppa sig så ändrar svävfluglarven form och blir till en maggot-liknande larv och sätter sig fast vid bilarven och börjar suga ut kroppsvätskorna från bilarven. De stackars bina har också många andra som parasiterar på dem, som t.ex, bibaggen och olika steklar vilket man lätt ser om man studerar en sådan här "bikoloni" en stund. Det är något jag verkligen rekommenderar, man kan bli sittande länge och man får se mycket spännande lovar jag!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Fantastiska bilder!

2011-04-27 @ 13:37:10
Postat av: Nina

Hej!

Jag undrar om jag kan få låna ditt kort av saffranstickan? Jag skriver en uppsats om särskilt skyddsvärda träd och tyckte det skulle vara trevligt med lite bilder. Är det du som är upphovsmannen till bilden? i såna fall: kan du maila mig att du tycker det är ok att jag använder bilden?

Tack så jätte mycket!

Med vänliga hälsningar,

Nina

2011-05-03 @ 12:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback