Barrträdlöpare

Har träffat på barrträdlöpare några gånger under våren. Det är en tidig långhorning som man kanske lättast hittar vid timmerupplag i skogen. Barrträdlöparen på bilderna hittade jag i Tollare i Nacka när jag höll på att kolla lavar på en ek. Den heter visserligen barrträdlöpare men går också på björk och andra övträd. Med "går på" menar jag att larven kan leva på både barr- och lövträd alltså. Larverna lever under barken och gör breda gångar på undersidan på barken medan man inte ser mycket gnagspår på själva vedytan. Däremot syns larvens puppkammare tydligt, inte på lövved dock då de inte gör någon puppkammare då.
                                  
 
Den är verkligen väl kamouflerad när den sitter på bark! På bilden ser man den grågula behåringen och de ljusa men lite otydlga banden på täckvingarna. Det är en vanlig skalbagge som klarar sig bra trots våra hårt brukade skogar. Den är lite av generalist och kan klara sig på stubbar och på stamdelar som lämnas kvar i skogen.  

                   
Här ser man den i den försläktet Rhagium typiska "hotpositionen" med uppresta framben. Den sitter för övrigt på gulpudrad spiklav. Den har rätt korta antenner för att vara långhorning men son alla långhorningar har den något alldeles speciellt charmigt drag över sig, vet inte vad det är riktigt men av alla skalbaggar är långhorningarna de som fascinerar mig mest!
                                   
Här är en sk puppkammare som larven gör av avgnagda spån. Den ligger sen och förpuppar sig inne i kammaren, som väl utgör ett skydd mot rovinsekter antar jag. Den förpuppas redan under hösten och ligger sen och väntar till våren innan den gnager sig ut genom barken. De lär flyga ett tag till så det är inte försent att gå ut i skogen och leta barrträdlöpare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback