Björktrast

Fågelskådandet går ju på sparlåga så här års men novembermörkret livas i allafall upp av björktrastflockarna som drar runt och kalasar på rönnbär. Jag har en rönn utanför mitt köksfönster och björktrastarna har varit flitiga besökare där sena tidigt i höstas. Snart har de rensat den men det finns ännu några bärklasar kvar, framförallt långt ut på de tunnaste grenarna där trastarna har svårt att komma åt. Ibland sitter de länge och suktar efter rönnbären som hänger där alldeles framför näbben på dem, så nära men så långt borta. De försöker göra som kolibirier och hovra framör rönnbärsklasarna och nypa åt sig ett bär i taget. Det brukar väl gå sådär.

Vem gillar björktrasten? Jag hör aldrig någon säga något positivt om björktrasten, den brukar istället kallas ful och skränig. Den är väl för vanlig för att uppskattas antagligen. Egentligen är det ju en vacker och ganska färgrann fågel. Visst har den mest tjattrande och skräniga läten men måste allting vara så smäktande vackert hela tiden? I synnerhet under höst och vinter är det en fågel som livar upp det ofta gråa och dystra landskapet. Tillsammans då med sidensvansarna förstås.
  
         
Här är några bilder på björktrastar i "min" rönn. Som synes är de tagna tidigare i hösts då det fortfarande var gröna blad på rönnen. En pigg och trevlig fågel tycker jag.

                                
I Den virtuella floran kan man läsa att Linné gav rönnen artnamnet aucurparia som betyder fågelfångare, ett passande namn verkligen.

                              
Björktrasten är en av de mest sociala trastarna som inte bara håller igop i flockar under höst och vinter utan också kan häcka i kolonier. Björktrastkolonierna kan uppgå till ca 40 par, men den häckar också solitärt. Häckningsmiljöerna kan vara väldigt varierade, tallmyrar, granplanteringar, parker och trädgårdar, överallt kan man hitta häckande björktrast. Det som tycks vara viktigt är att landskapet är småbrutet med en variation mellan skog, dungar och öppna fält.
Björktrasten har expanderat i Europa under de senaste 200 åren i sydvästlig riktning. Enligt Svensk fågelatlas fanns den i Skandinavien under mitten av 1700-talet och har sedan dess spritt sig ner till Frankrike och norra Italien. I Skåne och Danmark etablerade sig björktrasten så sent som på 1960-talet. Precis som koltrsten har björktrasten nder de seanste årtiondena börjat häcka i stadsmiljöer, en utveckling som inleddes på 1930-talet i Göteborg.

På de Brittiska öarna är björktrasten enbart en vintergäst, kanske därför som de brittiska skådarna uppskattar den mer än vad vi tycks göra i Sverige? Hos RSPB kan man läsa att flockarna av björktrast är ett vackert inslag i vinterlandskapet.  "A delightful and attractive part of the winter scene" skriver de! Här är en betraktelse om den vackra björktrasten från en engelsk skådare.

Hittade den här filmen också, från BBC, om hur björktrastarna försvara sig mot predatorer. Även solitärt häckande björktrastar är fenomenala på att jaga bort kråkor och skator(och andra eventuella boplundrare) från sina revir. Många gånger har jag sett en skata eller kråka sitta i lugn och ro och plötsligt bli attackerad bakifrån av en flygande projektil! Ofta är det då en björktrast, som snabbt brukar få sällskap av flera björktrastar. Men så här års är det fred mellan björktrastarna och kråkfåglarna men framåt maj sådär så förvandlas björktrastarna till målsökande robotar med sikte inställt på kråkfåglar.

         
Avslutningsvis några bilder från idag. Det finns rönnbär kvar ett tag till, förhoppningsvis kommer ett gäng sidensvansar till min rönn också innan trastarna ätit ren den.


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Fina bilder!!!!!! och bra text. Trevligt att ha naturen in på knuten. Mer sånt! Inte mindre!



/Beatrice

2011-11-08 @ 23:13:25
Postat av: TOMMY MALMGREN BLÄSING

Jag tillhör dem som är vän med alla djur, möjligen ogillar jag måsar som ofta skräpar ner., men Bjärktrast har jag hemma på min terrass där den äter svålen till julskinkan som även blåmesar samt talgoxar verka vilja äta, Har märkt senast i kväll att då jag ibland vill gå ut på terassen mitt i Götebborg o titta på utsikten så flaxar det till i mitt persikoträd där jag även har en stor ros buske flera meter i diameter. tydligen så övernattar den på samma ställe natt efter natt. o dagtid ser jag den på min terrass ätandes av det som finns. . Hos mig är de välkomna alla djuren.. o fåglarna då vill säga.. förutom måsar som mest skräpar ner. Vad vore väl livet utan dessa djur. om sommaren har vi svalor i vårt hus under taket emot gården. och en sädesärla som återkommande kommer varje år. Hälsningar fr Tommy i gbg mer känd som RIKET-TOMMY från svt drama serie RIKET 2005-2006 på SVT. har en gång för länge sen räddat en igelkott som fick bo några dagar innan jag släppte ut den i slottskogen igen den var då på min terrass . men den förde ett väldans oväsen då den va ett nattdjur. och min dåvarande katt höll kontroll på den ideligen genom fönstret.,. den hade förirrat sig in på Linnégatan i Gbg så fick rädda den.. . jag hade då kommit hem från en kräftskiva o var väl lite trött .. så tog hem denna igelkott. som jag sen återförde till skogen .. några dagar senare efter att jag gött den lite med mat o dryck. några dag på min terrass som pensionat. fick de ha innan skogen hägrade igen.. Men för att återkomma till björktrast de kan upplevas skräniga men är vackra att se på nu om vintern då allt är så grått. en livlig fågel .. så hos mig får den bo kvar liksom övriga små fåglar :-)

2014-01-20 @ 19:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback