Blekspik och rostfläck

Gjorde ett besök i Nyckelviken idag(igår när detta läggs in), tänkte titta på några av ekarna och försöka fota spiklavar. Har länge tänkt att göra en dokumentation av Nyckelvikens ekar och dess påväxtflora av mossor, lavar och svampar. Gick från busshålplatsen vid ektorps C och tittade till koralltickan jag hittade där tidigare i höstas, den är riktigt rutten nu och det går knappt att se vad det är för något.

När man går vägen som går förbi Ektorps skola och vattentornet till Nyckelviken så kommer man, strax efter att man passerat reservatsskylten, till ett område med sumpig granskog och några vitmosskärr och bäckar. Det finns också inslag av lövträd i form av björk och asp. Ett mossrikt område och jag passade på att kolla lite extra där. Jag har tidigare hittat en mossa som jag misstänker är trind spretmossa(Herzogiella striatella), en signalart för äldre granskogar med lång skoglig kontinuitet och konstant hög luftfuktighet.

Det växer mycket stjärnmossor där, vanligast är nog skuggstjärnmossa och bäckstjärnmossa, den senare har karakteristiska hanskott där bladen bilder en stjärnlik rosett i toppen på skotten.

Efter en stunds letande så hittar jag en hakmossa med tydligt röd stam och ganska regelbundet pargreniga skott. Den vanliga hakmossan ska ha grön stam och inte lika regelbundet grenade skott. Jag tycker det liknar skogshakmossa(Rytidiadelphus subpinnata), det är en nordlig art med förekomster ner till Småland. Det är en art med högt signalvärde i södra och mellersta Sverige och indikerar "lokaler som ofta har en artrik mossflora som kräver jämn och hög markfuktighet, t.ex. olika sumpskogar med höga naturvärden" enligt boken Signalarter(skogsstyrelsen).

Bland andra mossor jag hittade där kan nämnas bräkenmossa och fickmossa. Fickmossan förekommer gärna i näringsrika kärr och kalkrika miljöer.

Nu var det egentligen ekarna och lavar som växer på dem som jag var ute efter men det är en spännande miljö att "botanisera" i och det är lätt att fastna där(inte bara för att det är sumpigt). Men det är inte så lätt att studera frostiga mossor(det är frost och is på marken) så jag gick vidare mot ekarna. Det står en stor och gammal ek på andra sidan stigen, den första stora ek man ser när man går ner till nyckelviken från Ektorps skola. Det är en mer än halvdöd ek där stora delar av barken har lossnat. På västsidan finns det fortfarande bark kvar så jag tänkte att man kan ju alltid se om man hittar något spännande. Blågrå mjöllav täcker stora ytor av barken och det växer också ganska mycket mossor på den. Ganska direkt hittar jag några små rödbruna knappnålshuvuden, rödbrun blekspik alltså! Lite längre ned på stammen hittar jag sotlav(Cyphelium inquinans), även det en mycket bra signalart för gamla och grova ekar, men den täcker bara några få kvadratcentimeter och har tre fruktkroppar. Det är fruktkropparna som sotar, man drar med fingrarna över de så färgar den svarta spormassan av sig. Sotlaven vill helst ha solexponerade ekar och den här eken står relativt skuggigt och dessutom med den här fuktiga granskogen som granne, så omständigheterna är inte de bästa för sotlaven. Däremot är de mer idealiska för rostfläck(Arthonia vinosa), en skorplav med rostbrun bål och rostbruna fruktkroppar. Den vill ha områden med konstant hög luftfuktighet och är följdaktligen vanligast i västsverige. Rostlaven är också en s.k. signalart.

Jag hittade också en fjärde signalart, gulpudrad spiklav(Calicium adspersum), lätt igenkännbar på de ofta breda fruktkroppshuvudena som är täckta av en gul-grön beläggning, unga exemplar ser ofta nästan helt gröna ut. Det är en mycket bra signalart för värdefulla gamla och grova ekar. I Nyckelviken förekommer den på många ekar och täcker också stora ytor på dem. Alltså 4 signalarter på denna ek, inte illa!

Under tiden jag letade lavar så har flera gråsiskflockar passerat, ivrigt tjattrande, och några domherrar har gjort sig till känna med sin mjuka vissling. Några tofsmesar kom förbi och visade upp sig en kort stund, som alltid annonserar de sin närvaro med sitt karaktäristiska drillande lockläte.


Kommentarer
Postat av: Micke

Hitta din blogg, sitter själv med Signalarter från skogstyrelsen, har försökt att identifiera mossor och lavar efter ett antal turer till området runt Lilla Sickla. Har du några tips för snabb identifiering via nätet, har länkat en bild, vet du vad det är för något?

Micke

Postat av: Anonym

Har tyvärr inga tips på identifiering via nätet. bild nr 2 tycker jag ser ut som någon stjärnmossa och bild 5 är någon slags
bägarlav, det jag kan tänka mig är pöslav, Cladonia sulphurina eller C. deforma. Båda kan sällsynt ha röda apotecier, vilket de verkar ha på bilden.
Är du med i arbetsgruppen Bevara Lilla Sickla(tror jag de heter), jag har blivit ombedd att titta närmare på området, har tyvärr inte haft möjlighet till det ännu men ska försöka ta tag i det snart!

2007-01-03 @ 21:55:50
Postat av: Micke

Nej jag är inte en deltagare av Bevara Lilla sickla, jag är i slutskedet av min miljövetar utbildning, och fått för mig att göra en mindre skötselplan/inventering över området, jag har läst miljövård lite floristik/faunistik men har noll koll på mossor och lavar som är det ända att finna mitt i vintern :-, jo jag ska försöka binda ihop allt med lite GIS kartor också.

Men i alla fall, tack för förslagen, Lilla Sickla som jag nyligen uptäckt, är ett mycket intressant område, både i dess natur och historia. Speciellt Alsumpskogen som jag klafsat runt i och alla gamla Ekar samt Lindallén som skulle behöva hamlas.

2007-01-03 @ 23:53:08
URL: http://goto.glocalnet.net/mossor/
Postat av: Tove Malmqvist

Hej Micke, jag är med i styrelsen i den nybildade föreningen Lilla Sicklas vänner (som Ronny nämnde). Vi vore jätteintresserade av att komma i kontakt med dig för att samla all värdefull kunskap om området. Kanske kan vi få följa med dig på en tur i området (med Ronny också kanske). Maila mig gärna ! [email protected]

2007-01-08 @ 19:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback