Bredkantad dykare

Jag har tidigare skrivit om min observation av en stor dykar-skalbagge i Dammtorpssjön. Efter mitt fjärilsföredrag i onsdags passade jag på att visa den bild jag hann ta på dykaren(höll på med trollsländefotografering så jag hade kameran i beredskap) för Lasse Hole, Nacka Biologiska Förenings skalbagskännare. Jag har tidigare pratat med honom om bilden och han har då sagt att det kanske kan vara den stora Dytiscus latissimus, numera kallad bredkantad dykare på svenska. När jag visade honom bilden så sa han, efter en stunds betraktande, att han är till 90% säker på att det är en latissimus. Han brukar vara försiktig i sina uttalanden om artbestämningar så jag tolkar det som att det är mycket troligt att det verkligen är den ovanliga latissimus. För att vara säker skulle man håva upp den såklart, ett projekt till våren/sommaren kanske.
När jag jämför bilder på latissimus och den mera vanliga marginalis, som väl skulle vara den mest sannolika förväxlingsrisken, så tycker jag verkligen att det ser ut som latissimus. Dykaren på bilden är bred och verkar ha den där svarta,avsatta kanten nedanför den gula kanten på täckvingarna.  Nu är inte min bild den allra bästa(det gick ganska fort och det är tur att jag ö.h.t. fick någon bild alls) men nog ser det ut som en latissimus tycker jag! Om någon tycker något annat så tveka inte att tala om det i så fall!
Bredkantad dykare (Dyticus latissimus)??

Bredkantad dykare, Dytiscus latissimus??

Det är vår största dykare och blir ofta en bit över 4 cm lång och 3 cm bred. Den vill ha stora och vegetationsrika vatten. Utbredningen är inte känd i detalj men den finns i hela landet utom fjälltrakterna. Det är en s.k. Natura 2000-art, den anses alltså vara skyddsvärd i ett europeiskt perspektiv. Det intressanta är nu att den är inte nämnd i den bevarandeplan som finns för Natura 2000-området Dammtorp-Söderbysjön. En annan dykare, bred paljettdykare(Graphodermus bilinneatus) och Citronfläckad kärrtrollslända(Leucorhinia pectoralis) är de två Natura 2000-arter som nämns i bevarandeplanen. Den sistnämnda verkar finnas i en ganska stor population, man ser den vackra sländan lite här och var runt sjöarna under försommaren.
Så det är bara att rapportera fyndet som en trolig bredkantad dykare på Artportalen, man kan ju rapportera alla slags insekter där numera. Ska meddela länsstyrelsen också så att de får ta med detta i bevarandeplanen för Dammtorp-Söderbysjön.

Kommentarer
Postat av: 123

It´s a beautiful beetle

2012-01-24 @ 17:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback