Dovhjort

Tog Saltsjöbanan ut till Erstavik, klev av vid Erstaviksbadets hållplats och började gå upp mot Dammsjön. Det är alldeles tyst i skogen, ibland så hörs några fina sisanden från träden. Det är ivrigt födosökande kungsfåglar. Erstaviken ligger nästan helt blank, det är så gott som vindstilla. Några skäggdoppingar dyker efter fisk.

Jag är på väg till strandängen vid den inre delen av Erstaviken, ca 100 meter efter avtagsvägen till Hermansdal ser jag något som är misstänkt likt kandelabersvamp på en trädlåga. Mycket riktigt, det är den sällsynta kandelabersvampen. Den växer på en gammal och riktigt murken låga bara kanske 5 meter från stigen i en slänt. Det är inte långt härifrån som jag hittade kandelabersvamp för någon månad sedan.

Väl framme vid strandängen så ser jag genast att det är några svanar där, förmodligen sångsvan tänker jag och visst är det så. Två vuxna med två årsungar. Kanske det par som häckade i somras i det lilla vattnet sydost om viltvattnet. De två vuxna fåglarna verkar nästan självlysande i det annars novembergråa landskapet.

Som vanligt ligger det en del knipor, viggar och sothöns i viken. Några storskrakar och skäggdoppingar också.

Går förbi Erstaviks slott genom allén och slås av den rika epifytvegetationen(epifyt=växter som växer på andra växter, t.ex. träd, utan att parasitera). Undrar hur många moss och lavarter det finns här? Det är rikligt med hättemossor, allémossa och takmossa. Det är också mycket brosklavar, dels vanlig brosklav men även mjölig brosklav och ytterligare någon eller några arter. Får återkomma med artbestämning. Allélav förekommer mycket rikligt på en del träd.

Går upp vägen mot Eriksberg och vänder sedan tillbaka mot Saltsjöbanan. Det är fortfarande tyst i skogan, några mesar hörs, så hör jag ett ringande läte, som ett litet klockspel. Sidensvansar! Ser en flock på ca 20 st som flyger runt och letar efter något bärträd/buske kan man förmoda. Domherrens mjuka vissling hörs också.

Plötsligt knakar det till i skogen, jag tittar upp och 20 meter framför mig står en dovhjortsbock med en riktigt praktfull krona. Vi tittar på varandra i någon halvminut innan han sätter av in i skogen. Roligt att se dovhjort i skogen, man brukar ju oftast se dem gå och beta ute på fälten


Kommentarer
Postat av: A. Fors

Vad härligt att få se/höra sidensvansar !!!
Hoppas att de snart visar sig i mina trakter oxå !!
Imponerande att få stå öga mot öga med en dovhjort...visste inte att det var möjligt i Erstavik.Nu vill jag också ut och spana.....

2006-11-16 @ 21:02:16
Postat av: SALLY

Kan jag få lett fakta om Sidensvansen?
Vi har hittat en skadad och nu ska vi ta hand om den!

2007-09-29 @ 12:53:53
Postat av: Fiffi

Coolt =)

2008-06-01 @ 13:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback