Sångsvanar

Hann med en tur i Nackareservatet på eftermiddagen. Skogen öster om Bagarmossen är ganska intressant att gå i. Det finns flera små våtmarker och mycket död ved av både löv och barrträd. Här hittade jag tidigare i höstas kandelabersvamp på en gammal asplåga. Den är rödlistad och en bra signalart för skyddsvärda skogar, som jag skrivit om tidigare. Intressant är att det finns inga uppgifter om kandelabersvamp i detta område i underlaget till reservatsbeslutet. Också intressant är att i det ursprungliga förslaget till reservatsbeslut så skulle skogen närmast Bagarmossen inte ingå i reservatet. Nu blev det, efter påtryckningar, så att reservatsgränsen går längs med bebyggelsegränsen i Bagarmossen. Det var nog tur att det beslutet hann tas innan majoritetsbytet i Stockholm. Alliansen verkar inte gilla naturreservat, som någon uttryckte det: "man kan inte lägga en död hand över området". Stor komik verkligen! Kommer inte ihåg vilket område det gällde men det säger en del om hur man ser på naturskydd i den nya majoriteten.

Söder om Björkhagens golfbana finns en fin ekhage med inslag av hassel. Där hittade jag hasselticka som är en bra signalart för värdefulla lundar. Den kräver lång kontinuitet av hassel och att död ved kontinuerligt bildas i området. Den finns på flera ställen i Nackareservatet men i underlaget till reservatsbeslutet nämns ingen förekomst av hasselticka i just detta område.
 

När jag går i ekhagen så hör jag ett klagande och lite nasalt trumpetstötande från himlen, tittar upp och ser 35 sångsvanar i vacker plogformation sträckande åt sydväst. En imponerande syn, det är nått visst med svanar i flykten!

Det börjar skymma rejält och björk- och koltrastarna börjar ta nattkvist i salixbuskagen i Söderbysjön, isen har lagt sig i den grunda viken, gärdsmygens smattrande läte hörs och en gröngöling börjar ropa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback