Klibbticka

Nu börjar det dyka upp en massa roliga vedsvampar i skogarna. Häromdagen var jag i Nackareservatet och såg några tickor på en granlåga. Det var unga och alldeles färska fruktkroppar, ljusbruna med vit kant och en massa vätskedroppar på undersidan samt klibbig på ovansidan. Med andra ord en klibbticka. De här unga fruktkropparna är riktigt vackra tycker jag, och klibbtickan är också ekologiskt väldigt viktig. Vilka insekter och vedsvampar som kommer på det döda trädet i senare skeden avgörs till stor del av vilka vedsvampar som lever i veden. Det finns vissa tickor som bara kan växa på död ved som först rötats av t.ex. klibbticka. Klibbtickan är en s.k. brunrötare, det betyder att den bryter ned ligninet i veden(ved består av ligning och cellulosa) vilket gör att den ljusare cellulosan blir kvar. Andra svampar är vitrötare och lever alltså av cellulosan istället. Detta bestämmer alltså i stor utsträckning vilka insekter som sedan kan angripa och leva i veden. Klibbtickan är en vanlig art som banar väg för en mängd olika insektsarter som lever både i den brunrötade veden och i själva tickan.

                                                                  

Klibbticka i Nackareservatet fotad förra hösten, med en(!) vattendroppe.

Klibbtickan förekommer på levande lövträd och död eller döende barrträd, framförallt gran. När fruktkropparna blir äldre blir ovansidan grå till gråsvart med en rödaktig zon innanför den vita kanten och den klibbiga ytan hårdnar. Tickor och andra vedsvampar är ett spännande och roligt område tycker jag, men också svårt. Kommer att skriva mer om det här under hösten. Många vedsvampar är bra signalarter och indikatorer på höga naturvärden så det kan vara roligt att känna till några sådana arter.


Kommentarer
Postat av: Anette

Vilken suverän bild med den lilla alldeles klara vattendroppen !! Jag visste inte att de där konstiga "utväxterna" hade sån betydelse för stort och smått.... Jag ska titta med större respekt nästa gång jag ser en sån !!

2007-08-29 @ 21:55:05
Postat av: Christoffer

Suveran fakta o lackra bilder! Hoppas de gar bra att jag lanar lite av de du skrivit. Sitter i canada och ska gora en presentation av klibbticka! //MVH christoffer

2007-10-25 @ 03:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback