Liten sjötrollslända åter i Erstavik

Nu flyger den lilla sjötrollsländan(Orthetrum coerulescens) vid Sandabäcken i Erstavik. Jag upptäckte den där förra året och det visade sig vara den hitills enda kända lokalen i Södermanland/Uppland för den arten. Den flyger i huvudsakligen i juli/augusti så man får passa på nu och ett tag framöver om man vill se den. Det är en vacker och snabb trollslända, hanen är lysande ljusblå på bakkroppen medan honan är mer diskret gulbrun. Den påträffas framförallt vid små vattendrag i skogsmiljö även om den också kan finnas vid små sjöar. Man kan undra varför den inte ses på fler platser, om den är underrapporterad eller om den verkligen är så ovanlig som de, mig veterligen, fåtaliga fynden visar. Efter diverse efterforskningar i litteraturen och på nätet(allt som står på nätet är väl sant) får jag en bild av en trollslända som är rätt noga med sitt miljöval. Det verkar vara små rinnande vatten gärna i sumpiga miljöer som myrar, mossar, översilningsmarker och områden med rörligt(ytligt)grundvatten. Detta gäller i den norra delen av utbredningsområdet i Europa, i södra Europa är det en vanligt förekommande art.

Den verkar bara förekomma i ett begränsat avsnitt av Sandabäcken några hundra meter efter utloppet i Sandasjön. Just i ett område med rörligt grundvatten, där bl.a. signalarten ögonpyrola växer. Jag har aldrig sett mer än fyra individer samtidigt, tre hanar och en hona. Det finns säkert fler, man ser ju aldrig alla individer, men det verkar ändå som att den är ganska fåtalig.


Liten sjötrollslända i Erstavik.

På samma lokal flyger också fantastiskt vackra blå jungfrusländor och den stora svartgula kungstrollsländan patrullerar längs med bäcken. Ibland sätter den sig och vilar på någon överhängande gren och då får man tillfälle att titta närmare på den. Den är helt tecknad i svart och gult föutom de gröna ögonen. Det är faktiskt den längsta trollsländan i Europa, totallängd 80-85 mm.

Jag hade en exkursion till Sandabäcken med Naturskyddsföreningen just för att titta på de här trollsländorna men det var mulet och det började att regna så några trollsländor fick vi(alltså jag och två deltagare) inte se den gången.

Det är inte så många jungfrusländor som flyger där längre, de verkar ha sin topp i juni redan och nu är det bara enstaka individer där. Men det är något av det vackraste man kan se i svensk natur tycker jag! Så ut och leta upp jungfrusländor vid någon skogsbäck eller å!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback