En kväll vid Söderbysjön

Stötte upp en enkelbeckasin i Söderbysjön i kväll. Jag hade vandrat ut en bit i starrmaden i den inre delen av badviken för att kolla trollsländor. Det var mycket magert med trollsländor men så flög det upp en fågel några meter framför mig, randig på ryggen och lång näbb så det måste vara en enkelbeckasin. Den lät också ätsch- ätsch- ätsch när den flög iväg, som enkelbeckasiner brukar låta när man stöter upp dem. Jag tror att det är första gången jag ser enkelbeckasin i Söderbysjön. Den häckar troligen inte där, då borde jag väl ha hört dess spelläte någon gång, så den rastade nog på sin färd till vinterkvarteren. De har en utdragen sträckperiod från juni/juli till oktober.

Som vanligt hördes rörhönans pjorrl-läte, den har en unge här men jag såg den inte nu.

Som vanligt kom en häger och landade på sydstranden av viken och som vanligt kom fiskmåsparet som häckar här och försökte jaga bort den. Ibland kan de faktiskt jaga upp den i någon trädtopp.

En ormvråk visade upp sig också över Söderbysjön, den kretsade några minuter med en orm, faktiskt, i klorna. Trots sitt namn är smågnagare ormvråkens stapelföda men den tar ormar också.

Vid träbron över Dammtorspsjön flög det i alla fall en del trollsländor. Ett tjugotal allmän kustflickslända höll till i säven närmast bron. Den kan man bl.a. känna igen på det tvåfärgade vingmärket, ena halvan mörk och andra halvan nästan vit. Några rödögonflicksländor flög ute över näckrosbladen, den håller sig oftast ute över flytbladsvegetation och sitter gärna på näckros eller nateblad. En fyrfläckad trollslända var där också, vilket verkar lite tycker jag. Hade väntat mig fler av den arten men de har kanske haft sin peak redan eller så är de inte så kvällsaktiva. Men solen sken och det var varmt i luften. Det fanns i alla fall några citronfläckade kärrtrollsländor där och jag såg också ett parningshjul bildas bara för att upplösas efter några sekunder. Vet inte om de hann med någon parning, en del arter är väldigt snabba medan andra kan hålla på i en halvtimme eller mer. Några guldtrollsländor kom också förbi och jagade insekter och efter en stund dök det upp en riktigt stor trollslända i snabb och kraftfull flykt, tänkte direkt att det måste vara en mosaikslända. I kvällsolen såg jag tydligt att hela trollsländan gick i brunt och även vingarna var tydligt bruna, alltså en brun mosaiktrollslända. Min första mosaikslända för året. Mosaiksländorna är de största trollsländorna hos oss och de börjar flyga nu i slutet av juni och fram till långt in på hösten om det är soligt och varmt.

En vigghona med 7 st dunungar kom förbi också, de kan nog bara vara några dagar gamla. De 7 ungarna höll sig tätt samlade i en liten flock medan honan låg någon meter ifrån. Ungarna klev glatt omkring på näckrosbladen som höll för deras (ringa) vikt utan problem.

Tänk vad man kan uppleva i närnaturen på bara en dryg timme!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback