Trollsländor och en fjäril

Nu har trollsländesäsongen börjat på allvar så idag tänkte jag kolla in läget kring Dammtorp-Söderbysjön. Började vid Nedre Lusse gärde och Dammtorpssjöns östra vik. Det var gott om olika blåa flicksländor av arterna Mörk U-fllickslända, T-flickslända och allmän kustflickslända. Den sistnämnda är, för mig i alla fall, ny för Dammtorpssjön. Det är en vanlig art så jag har på något sätt lyckats missa den tidigare. Det gör att antalet arter i Dammtorp-Söderbysjön nu är uppe i 21 st. Inte illa alls. Vid Söderbysjöns västra vik flög också en vinterflickslända.

Av de s.k. egentliga trollsländorna flög enstaka fyrfläckad trollslända och nordisk kärrtrollslända. Dessa två arter plus de nämnda flicksländorna tycks vara de som flyger just nu i området.

Apropå vinterflickslända flög ett tiotal sådana vid det anlagda viltvattnet(?) väster om Drevinge(Erstavik) förra veckan.

Roligast idag var ändå en fjäril, en vacker hane aurorafjäril flög vid Lusse gärde och visade upp sig fint. Det är verkligen en av mina favoriter bland fjärilarna. Hanen känns igen på den stora oranga teckningen på framvingen som kontrasterar skarpt mot den i övrigt vita vingen. Honan har en svart fläck istället och kan i flykten lätt tas för en rov- eller rapsfjäril. Både hanen och honan har ett väldigt vackert mönster av glänsande mörkgröna teckningar mot en vit botten på bakvingens undersida. Det är en vanlig fjäril men jag har inte lyckats få några bra bilder på den tidigare men denna hane var mycket samarbetsvillig och jag hade gott om tid att fota den från alla möjliga vinklar.


Annat att rapportera från idag är en sjungande sävsångare vid Söderbysjöns västra vik. Har inte hört sävsångre där tidigare. Den sjöng på riktigt bra med massor av härmljud från olika andra fågelarter.


Kommentarer
Postat av: Ingvar Skoog

Hej !
Trevligt. I går var jag på nyanlagda dagvattenanläggningen Kräppladiket, mellan Rågsved och Stensängen. Vinterflickslända finns här, liksom på Årstafältet. Annars såg jag brun- och blåstjärtade trollsländor vid nya dammen.
Gott om hackspettar av flera arter också. Tre mindre hackspettar tidigare i samma träd.
M v h
Ingvar Skoog

2007-07-06 @ 09:43:12
Postat av: Ronny

Roligt! Visste inte om den anläggningen, ska försöka hinna med ett besök där snart, verkar intressant.

2007-07-07 @ 21:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback