Tvåfläckad trollslända i Ältasjön

Såg på artportalen att tidig mosaikslända(Brachytron pratense) var rapporterad från Ältakanalens utlopp i Ältasjön i lördags. Tänkte att det måste jag kolla upp och gick dit idag, passade på att spana efter bred trollslända som rapporterats från Brotorpsbron men såg ingen sådan. Däremot var det röd flickslända där, en art som jag tänkt borde finnas där då den vill ha långsamt rinnande vatten. Jag kollade av området kring Ältakanalens utlopp men såg ingen tidig mosaikslända. Det var däremot gott om fyrfläckad trollslända och guldtrollslända. Gick sedan bort till den ängsmark där den tidiga mosaiksländan var rapporterad ifrån men såg ingen sådan. När jag gick ner till strandkanten såg jag en slända sittande på ett vass-strå, jag reagerade på den först för att den verkadae lite större än fyrfläckad trollslända, som finns här i stora antal, och när jag tittade närmare på den i kikaren så såg jag att den hade bakkroppsspetsen uppvikt och längst ut på bakkroppen hade den en stor klump av, ja vad då? Ägg tänkte jag först men jag har aldrig sett något sådant tidigare. Sedan tänkte jag att den kanske är skadad på något sätt. Men vilken art är det? Den hade gula sidofläckar längs med bakkroppen, vingarna var gultonande med stora, mörka, basala vingfläckar. Den hade inga svarta fläckar vid vingnoderna som den fyrfläckade har. Då kom jag att tänka på tvåfläckad trollslända(Epitheca bimaculata). Det är också den enda trollslända där honan lägger äggen i en stor klump. Det är en sällsynt art som det mig veterligen bara finns några få observationer av i Stockholms län. Jag sprang iväg för att hämta kameran som förstås låg en bit bort. När jag kom tillbaka satt den inte kvar men så såg jag den flyga några meter fråns stranden över några näckrosblad. Den flög fram och tillbaka med bakkroppen uppåtböjd innan den doppade bakkroppsspetsen i vattnet och släppte ned äggsamllingen. Då förstod jag att det måste vara en hona tvåfläckad trollslända! Så fort hon släppt äggen i vattnet flög hon ut över sjön occh försvann snabbt utom synhåll. Jag har tidigare tänkt att den tvåfläckade trollsländan borde vara vanligare än vad man tror. Det är en art som är svår att upptäcka, den håller mest till långt ut över vattnet och inte nära stranden som de flesta trollsländor. Den är säkert förbisedd på många lokjaler men det är säkert ganska ovanlig ändå. Den verkar ha vissa speciella miljökrav för att kunna fortplanta sig. Sjön får inte vara alltför näringsrik och övergödd men inte heller för näringsfattig. Den ska vara djup med mycket undervattensvegetation där honan kan lägga sina ägg. Vattnet får inte vara förorenat och den verkar vara känslig för miljöförändringar och vad jag kan förstå är det en art som man skulle kunna använda som miljöindikator. Det är verkligen spännande att hitta den i Ältasjön, jag har funderat på vilka sjöar man borde kolla med tanke på den tvåfläckade men Ältasjön hade jag inte tänkt på. Trodde att den skulle vara för övergödd för den men tydligen inte. Man har ju verkligen försökt att förbättra Ältasjöns vattenkvalitet och den har blivt bättre men att hitta den tvåfläckade trodde jag ändå inte på. Ibland är det roligt att ha fel!


Kommentarer
Postat av: Petter

Hej Ronny!
Kul att du hittat tvåfläckig trollslända vid Älta! Jag har själv en del erfarenhet av den arten hemma från Västergötland. Jag och en kompis gjorde en stor och omfatande inventering av trollsländor i våra hemkommuner och hittade först inga tvåfläckade. Sen kom vi på att arten letas bäst med hjälp av kikare eftersom den ofta flyger längst ut vid den yttre kanten av flytbladsvegetationen. Dessutom har den en lite speciell kroppsfrom som gör att man klan kännna igen den på ganska långt håll. Plötsligt hittade vi den lite varstans, 20 lokaler om jag inte minns fel.
Min uppfattnig är att det ska var lite större sjöar med en tydlig flytbladsvegetation för att arten ska trivas.
Lycka till!
Petter

2007-06-26 @ 16:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback