På möte med Naturvårdsrådet i Nacka

Var på Nacka kommuns naturvårdsråds möte i måndags, vi(Nacka Naturskyddsförening) hade fått med bron över Svindersviken och vägen genom Ryssbergen på dagordningen. Jag skulle få ca 10 minuter på mig och det var punkt nr 3 på dagordningen. Tack vare ordföranden Erik Langby hamnade Ryssbergen på något sätt sist på dagordningen när alla var beredda på att gå hem! Jag hann i alla fall säga något om Ryssbergens mycket höga naturvärden, hoppas att de börjar förstå vad det är de håller på att göra, att det blir för besvärligt att genomdriva en exploatering av ett så unikt naturområde, att de kommer att få en, förhoppningsvis, stor opinion mot sig. Och att de inser att det bästa är att bevara Ryssbergen som det unika naturområde det är.

En annan fråga på naturvårdsrådets möte var förslaget till Skuruparkens naturreservat. Man vill utelämna en remsa i väster(mot Tranvägen). För att kunna bygga där såklart. Jag instämde i Gunilla Ingmars(aktionsgruppen bevara Skuruparken) krav om att hela Skuruparken ska ingå i reservatet. Vi får se hur det blir med det. Vi har fortfarande möjlighet att påverka vilket förslag som läggs fram till Miljö och Stadsbyggnadsnämndens möte den 13 juni.


Kommentarer
Postat av: Lennart Nilsson

Det är bra om så många som möjligt mailar till M&S-nämndens ledamöter innan mötet och talar om hur viktigt det är att:
a) HELA Skuruparken kommer med.
b) Stugorna försvinner.
Jag hoppas att det ska gå vägen. Folkpartiet och Miljöpartiet har ju klart deklarerat att hela parken ska ingå, men de andra partierna har fortfarande inte sagt bu eller bä.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback