Grovticka i Nackareservatet

Ägnade en del av fredagen åt att reka inför lördagens naturguidning i Nackareservatet. Jag hade tänkt visa på de väldigt fina naturskogar som finns öster om Söderbysjön. I Stockholmskretsens program hade jag skrivit att vi skulle titta på nyckelbiotoper och arter som indikerar höga naturvärden, s.k. signalarter. Så nu gällde det att leta upp de förstås, vilket inte är några problem med mossor och lavar som finns där året om på samma ställe men det är något knepigare med svamparna. I synnerhet ett dåligt svampår som i år, även om det har kommit upp en del efter allt regnande. Några arter fann jag i alla fall även om bl.a. mandelriskan, scharlakansvaxskivlingen och korallfingersvampen lös med sin frånvaro. Några roliga arter hittade jag i alla fall, inte minst den sällsynta groptickan som växer på murkna granlågor och den vackra kandelabersvampen som finns på en murken asplåga i den fina dalgången mellan Söderbysjön och Ulvsjön. Sedan gjorde jag vad som mig veterligen är det första fyndet av grovticka i Nackareservatet. Det var i ett område som jag inte gått i tidigare, mellan Ulvsjön och Ältakanalen, som jag tror måste betraktas som en av de finaste tallskogarna i hela Nackareservatet. Ett flertal tallar är med all säkerhet 3-400 år gamla och det finns också ganska mycket död ved, både lågor och grova torrakor. Vid en av de gamla tallarna såväxte alltså denna grovticka, ett stort och vackert exemplar och det fanns även en fjolårssvamp bredvid. Grovtickan växer vid tallbasen eller på ytliga rötter av minst 200-åriga tallar. Det finns inga uppgifter om grovticka i Nackareservatet i naturreservatsutredningen och detta område är inte heller med som ett särksilt skötselområde och inte heller registrerad som nyckelbiotop. Att det håller nyckelbiotopsklass torde vara helt utan tvivel. Det är också en ganska gles skog så de gamla tallarna och lågorna får mycket ljus på sig vilket är viktigt för många vedinsekter. Nu tittade jag inte så noga men jag kunde inte se några spår av reliktbock på tallarna vilket man skulle kunna tänka sig i ett sådant här område med solbelysta gamla tallar. Jag har egentligen bara väntat på att hitta grovticka i Nackareservatet med de fina tallområden som finns där, nu väntar jag bara på vintertaggingen som jag försökte hitta under vårvintern. Den måste bara finnas här någonstans!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback