Tollare i DN och NCC:s förljugna bild

I fredags var så änligen artikeln om Tollare med i DN. Vad ska man säga om Cathrine Bergenstråhles kommentar i slutet på artikeln? 5000 i kö för att bo i Tollare! Det är väl snarare intresseanmälningar än en kö! Och hur många vill verkligen bo i myggriket sydost om Tollare träsk? Att det finns sumpskogar och våtmarker där är något som förtigs av NCC. Gå in och titta på hur de beskriver Tollare här. Jag ska nog skriva upp mig på intresselistan, det låter helt fantastiskt! "Ängsmark och ekbackar inpå knuten". Jaså, vilken ängsmark då? Den äng som finns inom området vill ju Järntorget bygga på. Ekbackarna då, ja, ekarna mår nog fint när det börjar växa upp hus runt omkring dem! Och inte kan de väl skadas under byggandet, se hur varsamt man gick till väga när den nya gång- och cykelbanan byggdes. OBS, det sistnämnda är mycket ironiskt menat! Det var många ekar och tallar, varav många rätt gamla, som gick åt och en riktig gammelek med den rödlistade blektickan skadades. Här kan ni läsa mer om det och se bilder på förödelsen.
 
NCC skriver också om "de små sommarstugorna" i området, alltså Godtemplarbyn. Man säger inte att den kommer att mejas ner av NCC:s bulldozers(eller hur de nu gör) när senare etapper av exploateringen av Tollare kommer igång.

Det här tycker jag lät bra: "För övrigt rekommenderas promenader, skidåkning, löpning och ridning. Tollarelandskapet inbjuder till ett liv i rörelse med sina fina promenadstråk, elljusspår och ridstigar."  Var ska man göra allt detta? I vilken natur då? Det blir faktiskt inte mycket kvar av Tollareskogarna om NCC får som de vill! De beskriver hur Tollare ser ut idag och inte hur det rent faktiskt kommer att bli enligt deras egna planer!

Förövrigt såg jag att NCC sponsrar Naturskyddsföreningen, kanske ska be om ett bidrag till vårt arbete för att rädda naturen i Tollare!

Kommentarer
Postat av: Anette F

Jag studsade också till vid "5000 i kö"-kommentaren !!

Den är så befängd så man nästan tappar andan...



Jag saknar ord egentligen ....!!!

2009-02-16 @ 16:01:35
Postat av: William (ur NCC perspektiv)

Vem har sagt att man inte kan rida, löpa och åka skidor på en parkering? Det finns också fina promenadstråk upp och ner för trapuppgångar!



Men det här med natur blir värre... Ääächh, det spelar väl ingen roll bara vi på NCC får pengar.



Djur? Det räcker med att se sånt på tv! OK då, de kan väl få ett hörn av reservatet så att vi på NCC kan skriva om det i brochyrer och på hemsidan.



Redan 5000 i "KÖ" för att förstöra naturen! YES, nu kan alla i styrelsen på NCC få en snabbare tjästebilar som spyr ut mer avgaser.

2009-02-16 @ 17:20:05
Postat av: Lars Hole

Bra ronny, lite jävlat anamma!



Mvh Lars Hole

2009-02-16 @ 18:39:11
Postat av: William

Håller mad Lars, bra Ronny! Finns alldeles för få som lägger ner så mycket tid och energi på att rädda naturområden.

2009-02-16 @ 20:12:46
Postat av: Margaretha

Ronny

Fantastisk beskrivning du gjort - direktcitat ur NCC:s reklam.

Ja, som den såg ut t.o.m i går kväll - då jag senast collade din blogg.

Just nu skulle jag visa det hela för min man. Och vad upptäcker jag till min förvåning !!

Jo, NCC har ÄNDRAT i sin presentation. Inga små sommarstugor finns längre med i beskrivningen av området (under flik Område). Och hela ditt citat ovan (som jag också läste i går kväll) där NCC rekommenderar skidåkning, löpning, ridning, liv i rörelse med fina promenadstråk - det är faktiskt BORTTAGET.

Säg inte att en liten blogg inte kan påverka - åtminstone så mycket att NCC försöker tvätta bort lite av sin förljugna bild. Men alla de 5.000 som registrerade sig i tron att alla dessa ljuvligheter skulle finnas - de måste väl bli besvikna ? !

Nu lockar man i stället med Bagarsjöns strand och plogad skridskobana vintertid. NCC vet nog inte att det är de kringboende (medlemmar i Badsjöföreningen karparna)som bekostar och genomför plogningen.

2009-02-19 @ 13:25:40
Postat av: Lennart Nilsson

Det är tur att Google cachar sidorna...

http://74.125.77.132/search?q=cache:QLMmZkBWSRUJ:www.ncc.se/sv/Boende/Sok-Bostad/Stockholm/Nacka/Tollare/%3Ftyp%3Domrade+NCC+Tollare&hl=sv&ct=clnk&cd=2

2009-02-19 @ 22:17:49
URL: http://fpnacka.blogspot.com
Postat av: Mats

Jag tycker det är strålande med ett nytt bostadsområde, speciellt i S-Boo där det är ont om både hus och lägenheter.



Området kommer lyfta hela S-Boo. Se bara på den fantastiska skolan som Pysslingen driver. Detta är precis vad Nacka behöver.



Jag står först i den där kön av 5.000...



Mvh Mats

2009-04-02 @ 10:25:24
Postat av: David Berfqvist

Det är helt för bedrövligt att genomföra en sådan exploatering i Tollare. Att över huvud taget förstöra de vackra naturområden som fortfarande finns kvar i våran kommun är något som invånarna måste börja protestera mot.



Själv växte jag upp med fördelen att kunna njuta av den vackra natur som Tollare har att erbjuda. Nu vill jag även att andra ska kunna göra detsamma under sin uppväxt.



Skyddandet av naturen är en av mina kärnfrågor och exploateringen är något som jag kommer att motarbeta i kommunfullmäktige.

2009-06-19 @ 09:54:14
URL: http://www.sverigedemokraterna.se/nacka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback