Guldögonslända

Upptäckte den här vackra varelsen i mitt kök strax före jul. Det är en guldögonslända som bestämt sig för att övervintra hemma hos mig. De brukar övervintra inomhus och av någon anledning så kommer de ofta fram strax före jul(min erfarenhet i allafall) för att sedan försvinna igen och inte visa sig igen förrän till våren. De lever i skogen annars och jag tycker att man oftast ser de i fuktig skogsmark med frodig vegetation.


De fullbildade guldögonsländorna är rovdjur och äter andra insekter, inte minst bladlöss. Larverna brukar kallas bladluslejon för deras aptit på just bladlöss. En larv kan sätta i sig hela 50 bladlöss på en dag! Detta gör att de kan användas som biologisk skadedjursbekämpning.

Guldögonsländan kalls ibland också för stinkslända då de utsöndrar en illaluktande vätska om de känner sig hotade. De tillhör gruppen nätvingar som kännetecknas bl.a. av de stora vingarna som hålls taklagda över kroppen i vila samt de långa och smala antennerna.



Guldögonsländorna är mest aktiva i skymning och under natten. De kan faktiskt "sjunga" och de har hörselorgan som sitter på framkanten av vingarna. Vill veta hur de låter så klicka
här och sen på view activity. De kan också höra fladdermössens ekolodljud, viktigt om man är nattaktiv flygande insekt! Länken hittade jag via Alla dessa småkryp, en mycket bra sida med massor av fina bilder och fakta om inskter.




Kommentarer
Postat av: /S

Sådana små vackra gröna kryp har vi haft här på jobbet, jag hade fullt sjå med att hindra mina kollegor från att slå ihjäl dom.

Vi trodde att sländorna följde med från mossan i våra blommande julgrupper? Vi har tidigare även haft ett gäng av svarta myggor/ blomflugor, men dessa är försvunna (dödade) nu. Nolltolerans för natur gäller här på vårt kontor (undantaget är chefens hund...)

2011-01-04 @ 10:25:42
Postat av: Ronny

Men det är ju typiskt! Slå ihjäl allt bara! Guldögonsländorna vill ju bara bo hos oss under vintern, så fort våren kommer så flyger de ut igen. Bra att du förösker stoppa dina mordiska kollegor!

2011-01-06 @ 00:28:59
Postat av: palle

hej,dessa små sländor har bestämt sig för att bo i min husbuss,dom uppenbarade sig nyligen då det blev 3 grader utomhus. jag sett dom inne i en vägg i isoleringen dom har antagligen tagit sig in via taklucka men även samlas dom runt min ledbelysning i taket (lite blå aktigt sken) nu är min fråga: är dom skadliga mot min buss ? kan man anta att dom tuggar i sig frigolit för att skapa ett bo i väggen?jag vet vilken skada tex myror och möss gör på dessa typer av fordon.

2013-10-07 @ 17:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback